Nätjätte vill göra frakten komplett med fria returer

Aktörerna i hemelektronikbranschen har konkurrerat med låga priser under en längre tid. Nu testar Komplett.se ett nytt knep. Efter att nätbutiken under förra året infört fri frakt, satsar man nu även på fria returer.

Jakten på nöjda kunder fortsätter i den tuffa hemelektronikbranschen. I oktober 2013 införde Komplett.se fri frakt på samtliga varor och fraktsätt mot privatkunder. Nu inför man även fri returfrakt.

Något man säger sig vara först med i sin bransch och som innebär att om kunden inte är helt nöjd med sitt köp, vill byta till annan vara eller bara ångrat sig, så returnerar man varan helt gratis.

Annons

– Vi strävar efter att bli det självklara valet för våra kunder och ser detta som ett naturligt steg. Vi vänder och vrider ständigt på vår affärsmodell för att förbättra kundupplevelsen. Såvitt vi vet är vi först ut i branschen med fri returfrakt, säger Erik Johannesson, Sälj- och Marknadschef på Komplett.se.

Ökat med 23 procent

Komplett.se hade en omsättning på 303 miljoner kronor första halvåret 2014, en ökning med 23 procent jämfört med samma period 2013. Med fri returfrakt och 45 dagars öppet köp hoppas nätbutiken fortsätta att ta marknadsandelar genom att försöka erbjuda marknadens bästa och tryggaste villkor.

Och att många aktörer fortsätter att fokusera på pris i sin kommunikation överraskar Erik Johannesson.

– Konsumenter är pålästa idag – att ha rätt pris på rätt produkt är ett måste för att bli övervägd som återförsäljare. Du måste erbjuda något mer och se på hela kundupplevelsen. Vi tror på vad vi gör och det ser ut som vi är på rätt spår, säger Erik Johannesson.

 

Källa: Press

Annons
Annons