Annons

Nätkunden vill välja när, var och hur de får sina paket

Nätkunden vill välja när, var och hur de får sina paket

2014-12-09 09:31

En ny undersökning visar att svenska konsumenter som handlar julklappar på nätet vill ha valfrihet i hur de tar emot paketen. Majoriteten föredrar att hämta ut dem på ett utlämningsställe när helst det passar bäst, men fyra av tio föredrar att få dem hela vägen hem.

Vi har fått en del rapporter på hur julhandeln fortlöper, både här hemma i Sverige och i Norden, men även globalt. Nu kommer en ny undersökning från Bring, i samarbete med IPSOS MMI, som visar hur de svenska julshopparna vill få hem sina klappar.

Enligt undersökningen bör e-handlare som vill lyckas med julhandeln ge sina kunder friheten att välja mellan flera leveranssätt. Drygt hälften, 59 procent av de tillfrågade, vill hämta ut sina paket på utlämningsställe. 23 procent föredrar brevlådan och en knapp femtedel, 17 procent, vill ha hemleverans.

Sammantaget är det ganska jämnt tomteskägg huruvida svensken vill hämta ut sina paket, eller få dem till bostaden i någon form då 4 av 10 föredrar det sistnämnda alternativet.
– Vi kan konstatera att svenska julshoppare tycker om att handla enkelt och bekvämt. De sparar tid och slipper köa när de klickar hem varorna och många gillar också tanken på att få julklapparna hem. Kring jul, när tiden är knapp, står bekväm handel högt i kurs för svenskarna, säger Johan Holgersson, e-handelsexpert och Commercial Director på Bring.

Färre nätklappar i år

Undersökningen visar också att 17 procent av konsumenterna säger att de ska julhandla mindre på nätet i år, jämfört med i fjol. Däremot säger undersökningen att det totala beloppet man planerar att shoppa förblir detsamma, det vill säga det är bara sättet man tänker handla på som ändras sedan i fjol.
– Det förvånar mig faktiskt att nära en femtedel planerar att handla mindre online i år. Jag hävdar att det beror på att delar av köpupplevelsen och leveransprocessen fortfarande väcker viss frustration hos konsumenten. Vi måste ta konsumenternas förväntan på allvar och erbjuda service på mottagarnas villkor – när och på det sätt som de själva väljer. Valfriheten är väldigt central, säger Johan Holgersson.
Samtidigt säger 9 procent att de ska handla mer på nätet i år, medan 38 procent säger att de ska handla lika mycket som i fjol. Många är ännu osäkra hur mycket som ska spenderas på nätklappar i år, och den här typen av svar kanske man ska ta med en nypa kanel. Det är nämligen inte första gången svenska konsumenter anger att de ska dra ner på julklappsinköpen.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta