Annons

Nätmataktörerna fortsätter att öka när jättarna gör entré Tomas på MatHem och Lina på Linas Matkasse

Nätmataktörerna fortsätter att öka när jättarna gör entré

2016-06-14 16:00

Intresset för mat på nätet ökar i takt med att allt fler av de stora livsmedelsaktörerna ger sig ut på nätet.

Enligt Svensk Digital Handel ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. I år räknar branschorganisationen med att mat på nätet kommer att att öka med ytterligare 38 procent, vilket skulle innebära en omsättning på 5,7 miljarder kronor.

Och att allt fler funderar på att handla mat på nätet är något som en ny undersökning från Cuponation pekar på. Bland annat visar undersökningen att nätbutiker som Linas Matkasse och Mathem blivit allt mer populära då matkassefenomenet blivit en mer inkorporerad del av svenskarnas vardag.

– Aktörerna som först rörde sig till nätet var ute på djupt vatten, då marknaden inte var redo att lita på leveransen av livsmedel och kvalitetsstandarden som konsumenter anser sig ha när de handlar i en fysisk butik. Men sedan fler och fler företag har förflyttat sig online har livsmedelsmarknaden hakat på, säger Mads Bukholt, Nordenchef på Cuponation.

E-handeln nyckeln till framtiden

Enligt Cuponation, som tittat närmare på data från Google AdWords och Google Analytics, ökade antalet sökningar på Mathem med drygt 50 procent under januari till april i år, jämfört med samma period 2015.

Annons
Annons

För Linas Matkasse ökade sökvolymen med 21 procent under samma period. På senare tid har även storföretag som ICA, Willys och Hemköp lanserat sina e-handelstjänster, och även om konkurrensen ökar, bidrar det även till att allt fler svenskar får upp ögonen för att e-handla sin mat.

– Nu driver även de största företagen verksamheter på nätet. Vissa förlorar pengar, medan andra går med vinst – men alla vill och försöker ta marknadsandelen före konkurrenten, eftersom de är medvetna om att denna marknad kan vara nyckeln till att konkurrera inom branschen i framtiden, säger Mads Bukholt.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta