Nätmataktörerna fortsätter att öka när jättarna gör entré

Intresset för mat på nätet ökar i takt med att allt fler av de stora livsmedelsaktörerna ger sig ut på nätet.

Enligt Svensk Digital Handel ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. I år räknar branschorganisationen med att mat på nätet kommer att att öka med ytterligare 38 procent, vilket skulle innebära en omsättning på 5,7 miljarder kronor.

Och att allt fler funderar på att handla mat på nätet är något som en ny undersökning från Cuponation pekar på. Bland annat visar undersökningen att nätbutiker som Linas Matkasse och Mathem blivit allt mer populära då matkassefenomenet blivit en mer inkorporerad del av svenskarnas vardag.

Annons

– Aktörerna som först rörde sig till nätet var ute på djupt vatten, då marknaden inte var redo att lita på leveransen av livsmedel och kvalitetsstandarden som konsumenter anser sig ha när de handlar i en fysisk butik. Men sedan fler och fler företag har förflyttat sig online har livsmedelsmarknaden hakat på, säger Mads Bukholt, Nordenchef på Cuponation.

E-handeln nyckeln till framtiden

Enligt Cuponation, som tittat närmare på data från Google AdWords och Google Analytics, ökade antalet sökningar på Mathem med drygt 50 procent under januari till april i år, jämfört med samma period 2015.

För Linas Matkasse ökade sökvolymen med 21 procent under samma period. På senare tid har även storföretag som ICA, Willys och Hemköp lanserat sina e-handelstjänster, och även om konkurrensen ökar, bidrar det även till att allt fler svenskar får upp ögonen för att e-handla sin mat.

– Nu driver även de största företagen verksamheter på nätet. Vissa förlorar pengar, medan andra går med vinst – men alla vill och försöker ta marknadsandelen före konkurrenten, eftersom de är medvetna om att denna marknad kan vara nyckeln till att konkurrera inom branschen i framtiden, säger Mads Bukholt.

Annons