Nätmathandeln Ocado tar in annan dagligvarubutik

Den brittiska motsvarigheten till Mathem, Ocado, växte med 15 procent första halvåret 2013. Nu tar de in en annan stormarknad under sina vingar.

Försäljningen går bra för den renodlade brittiska e-handeln Ocado, som nyligen inledde ett samarbete med Big Brother i England. Första halvåret 2013 ökade deras försäljning med 15,5 procent och landade på 356 miljoner pund. Tyvärr gjorde de samtidigt en förlust på 3,8 miljoner pund.

Ocado satsar i alla fall hårt på att flytta mathandeln ut på nätet och det första halvåret har de haft 139 000 order i veckan, en ökning med 14 procent jämfört med förra året. Totalt har de nu lyckats få 360 000 aktiva kunder i Storbritannien.

Annons

25-årig deal med Stormarknad

Kanske mer intressant är dock att de lyckats fånga in en annan stormarknad vid namn Morrisons till deras nätkoncept. Morrisons är en stor dagligvarukedja med över 500 butiker i landet.

Ocado har tecknat ett 25-årigt avtal med Morrisons som därmed får tillgång till Ocados tekniska lösning samt service och support. Stormarknaden kommer även investera 218 miljoner pund i Ocados lager och logistiklösningar.

Detta är första gången nätmathandeln Ocado tar hand om en annan stormarknads e-handel. De säger samtidigt att denna deal kan bli en mall för framtida samarbeten där Ocado sköter andra kedjors nätverksamhet med sin expertis kring e-handel.

 

Källa: InternetRetailer

Annons