Netflix ökar intäkterna tack vare egna serier

Netflix satsning på egenproducerade TV-serier har slagit väl ut och under 2013 har man slagit både analytikernas, och sina egna förväntningar. Under årets första kvartal har streaming-tjänsten knutit till sig tre miljoner nya abonnenter och ökat sina vinstmarginaler.

I januari berättade vi om Netflix planer på egenproducerade TV-serier och strax efter lanserades de sin första egna serie, House of Cards. Och den här satsningen verkar ha gett den effekt som man hoppats på.

Under årets första tre månader har Netflix lockat till sig tre miljoner nya abonnenter. Två miljoner av dessa ska vara från USA och Netflix säger att serien House of Cards ligger bakom en stor del av de nya medlemmarna. Tydligen ska färre än 8000 av de nya abonnenterna sagt upp tjänsten efter att ha sett färdigt serien.

Annons
Annons

– Det globala intresset för serien har ökat vårt självförtroende över vår förmåga att välja ut serier som våra medlemmar kommer att omfamna, och att välja ut partners som kan leverera den, skriver Netflix i ett brev till sina investerare.

Större än HBO

Netflix har även lanserat ytterligare en serie, Hemlock Grove, och även den verkar betala av sig. Under sin första helg sågs den av fler medlemmar än House of Cards, och enligt streamingtjänsten själva ska den främst var en hit bland unga vuxna.

Netflix fortsätter att satsa på eget innehåll, i år ska man lansera sex egna exklusiva serier. Sedan är planen minst fem nya serier varje år, och man planerar även att fylla på med ytterligare säsonger på redan befintliga serier.

– Långsiktigt tror vi att effekten av vårt egenproducerade material kommer att bli ännu bättre efter hand som vi lägger till ytterligare säsonger av redan populära serier som House of Cards. Harry Potter var inte ett fenomen från bok ett, jämfört med senare böcker i serien, skriver Netflix.

Efter flera starka kvartal har Netflix nu 29,2 miljoner abonnenter i USA och ska för första gången ha klättrat förbi HBO:s inhemska abonnemangsbas på 28,7 miljoner. HBO: s siffra gäller dock för slutet av 2012, men antalet ska inte ha vuxit nämnvärt under de tre första månaderna av 2013. Utanför USA är situationen omvänd, här har HBO en stor ledning över Netflix.

Källa: The Verge, Internet Retailer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!