Netflix drar ifrån och närmar sig miljonen

Häromveckan skrev vi om Netflix framfart världen över. Den strömmande videotjänsten är duktig på att samla på sig nya användare och räknade vid årsskiftet 44 miljoner kunder. Nya siffror visar att Netflix fortsätter att ta mark även i Sverige.

Nu har analysföretaget Mediamätning i Skandinavien (MMS) som följer VOD-tjänserna i Sverige publicerat användarsiffror för fjärde kvartalet 2013, och det ser mycket bra ut för Netflix.

Medan Netflix amerikanska konkurrent HBO tappar svenska tittare, från 68 tusen till 51 tusen, så ökar Netflix med nära 100 000 tittare jämfört med tredje kvartalet 2013. Viaplay ökar även de med 26 000.

Annons

Netflix nära miljonen

MMS rapporterar att de nya användarna främst kommer ifrån de yngre målgrupperna. De noterar även att den dagliga räckvidden ligger kvar på liknande siffror som under tredje kvartalet 2013.

Netflix fortsätter dock springa ifrån sina konkurrenter och sammanlagt ska 958 000 svenskar ha tillgång till tjänsten och Netflix har nu en daglig räckvidd på 316 000 tittare.

– Andelen personer 9-99 år med tillgång till Netflix i sina hem fortsätter att öka och närmar sig en miljon. Tillgången till Viaplay och TV4 Play Premium ökar också medan övriga tjänster ligger kvar på samma nivåer som vid mätningen under tredje kvartalet, meddelar MMS.

Källa: MMS

Annons