Netflix grandiosa plan kring eget innehåll

Vi har de senaste månaderna rapporterat om det nordiska inträdet av två stora streamingtjänster, HBO och Netflix. I förra veckan berättade vi hur Netflix kommer lansera egna serier. Nu får vi reda på mer information kring denna ändring i affärsplanen hos Netflix.

I en intervju med tidningen GQ berättar Netflix innehållschef, Ted Sarandos, mer om deras nya satsning på egenproducerade TV-serier. Det är en mycket större satsning än högprofilserien House of Cards som släpps i februari.

HBO kommer från en bakgrund som producenter av TV-innehåll medan Netflix har en bakgrund som videouthyrare. De båda giganterna fajtas nu om den globala sreamingmarknaden och Netflix ser uppenbarligen HBO som ett hot.

Annons

Enligt Ted Sarandos handlar det nu om att bli HBO snabbare än vad HBO lyckas bli Netflix. Och HBO försöker uppenbarligen att bli ett Netflix då de tecknar exklusiva avtal med olika innehållsägare, t.ex. Universal Pictures. Båda företagen ser Internet som framtidens handelsplats för rörliga bilder och lägger nu stora pengar på att vinna konsumenterna.

Skuggar gränsen mellan TV och film

Netflix satsar stenhårt på eget innehåll och de ska lansera sex egna, exklusiva, serier bara i år. Minst fem nya serier varje år är sedan planen. Deras budget för eget material är just nu 300 miljoner dollar, bara House of Cards kostade dock 100 miljoner. Ted Sarandos tror att deras eget innehåll inte bara kan ändra bilden av Netflix utan fundamentalt ändra hur folk ser på televisionen.

Netflix originalserie House of Cards släpps imorgon, fredag. En serie där skaparna ska ha fått mycket stor kreativ frihet. Något som tillsammans med distributionen sägs kunna skugga gränsen mellan film och TV och skapa ett djupare band mellan tittaren och karaktärerna. De som har Netflix får undersöka detta imorgon.

 

Källa: GQ, TheVerge

Annons