Annons

Netflix vill revolutionera Internet-TV med egna serier

Netflix vill revolutionera Internet-TV med egna serier

2013-01-25 13:40

Netflix stiger på börsen efter att de slagit sina egna och analytikers förväntningar. Deras internationella expansion, där ibland Sverige, skulle ge företaget röda siffror men istället rapporterar de 8 miljoner dollar i vinst. Apple å andra sidan rapporterade 13 miljarder i vinst och såg aktien falla, men det är en annan nyhet.

Netflix har stora planer för sin videotjänst och den internationella expansionen förväntades kosta företaget en hel del. I stället rapporterar de en positiv vinst och slår sina egna beräkningar gällande internationella prenumeranter. Företaget ska nu ha över 6 miljoner användare utanför USA. I sitt hemland äger de marknaden med 27 miljoner prenumeranter.

Totalt sett har de alltså 33 miljoner kunder världen över och Reed Hastings, företaget VD, tror att de kan vinna streamingmarknaden. Deras fjärde kvartal skall ha stärkts av försäljningen av smarta TV-apparater och surfplattor med stöd för streamingtjänsten.

Släpper originalserier nästa månad

För att bli ännu mer konkurrenskraftiga på marknaden för strömmande video satsar nu Netflix på egna TV-program. Den första februari kommer serierna House of Cards och Hemlock Grove att släppas på Netflix, den senare med Bill Skarsgård i en av huvudrollerna. En lansering som företaget tror är framtidens TV.

- Tänk om böcker släpptes ett kapitel per vecka, och endast kunde läsas klockan 20:00 på torsdag. Sedan tryckte någon på en knapp, och plötsligt tillåts människor att njuta av en hel bok, i sin egen takt. Det är den förändring vi nu startar. Det är framtiden för TV. Det är Internet-TV, skriver företaget i ett meddelande.

Hela säsonger av dessa två TV-serier kommer alltså att släppas på en och samma dag, något Netflix tror kan revolutionera branschen. Vi får helt enkelt vänta och se om användarna kan hantera hela säsonger på en gång. En sak är i alla fall säker och det är att Netflix lockar till sig nya användare i en snabb takt. Dessa strömmande videotjänster fyller uppenbarligen ett behov.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta