Annons

Har lärt sig av e-handeln - öppnar helt ny typ av butik Nike by Melrose

Har lärt sig av e-handeln - öppnar helt ny typ av butik

2018-07-13 08:04

Premiär för Nike Live.

Att göra köpupplevelsen så personligt anpassad som möjligt står högt på så gott som alla handlares agendor just nu, och att använda data från e-handeln i utformningen av sina fysiska butiker brukar vara ett hett tips.

LÄS ÄVEN: Intersport först ut i Tmalls storsatsning på fysiska butiker

Tittade på medlemmarnas köpvanor

Under gårdagen öppnade sportmärket Nike vad som ska vara en helt ny sorts lokaliserad butik. Den ligger på Melrose Avenue i Los Angeles och har följaktligen fått namnet Nike by Melrose. När Nike skulle utveckla butiken utgick företaget helt och hållet från vad NikePlus-medlemmarna i området brukar handla, vilket skiljer sig från det upplägg man har haft tidigare.

- Våra butiker behöver på ett bättre sätt reflektera kunderna i området, och att använda oss av insikter från medlemmarna är hur det kommer att göras, säger Cathy Sparks, VP och GM för Global Nike Direct Stores, till tidningen Retail Dive.

Flyttar fram populära sneakers

Till exempel ska Nike ha märkt att boende i Los Angeles köper fler sneakers av en specifik modell än vad Nikes kunder gör i genomsnitt. Därmed har just den skon fått en mer framträdande placering i butiken.

LÄS ÄVEN: Nike leder följarjakten bland modemärken på Instagram

Annons
Annons

 

Till grund för sin nya butiksmodell har Nike ihopsamlad data från bland annat sin app. Enligt uppgifter till Internet Retailer sker 40 procent av all Nikes e-handel i dag via företagets app.

- Allt vi vet om våra medlemmar i det här området har påverkat hur den här butiken har satts ihop, säger Nikes Director of Product Sean Madden till IR.

Returhantering på gatan

Nike by Melrose har givetvis inte heller snålat in på e-handelsanpassade funktioner i butiken. Besökare kan bland annat skanna produkter för att få mer information om dem via Nikes e-handel. Det ska också vara möjligt att via Nikes app boka tider med experter i butiken, som sedan kan komma med råd och hjälp i samband med köpet. Via appen går det också att sms:a butikspersonalen som då kommer ut på gatan för att exempelvis ta emot returer.

Det nya butikskonceptet, som går under namnet Nike Live, kommer inom en snar framtid att spridas till New York och Tokyo.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta