Annons

Nike investerar i E-handeln efter stark tillväxt

Nike investerar i E-handeln efter stark tillväxt

2013-07-02 11:29

Skotillverkaren Nike rapporterar en stark e-handel för sitt senaste räkenskapsår. Totalt ska e-handeln ha växt med 30 procent det senaste året och nu satsar varumärket stenhårt på konsumentförsäljning och specifikt e-handeln.

E-handeln klumpas ihop med Nikes egna butiker och hamnar under försäljning "direkt till konsument". Denna del av verksamheten har växt med hälsosamma 22,9 procent till 4,3 miljarder dollar, mellan maj 2012 till maj 2013.

Nike släpper inte exakta siffror för e-handeln men den ska alltså ha växt med hela 30 procent det senaste året. Och nu riktas blickarna mot försäljning direkt till konsument. Något som även varumärkena Adidas och Eton gjort på senare tid.

Investerar aggressivt i E-handeln

Nikes VD, Mark Parker, kommenterade utvecklingen under ett konferenssamtal med analytiker:

- Direkt till konsument, och särskilt onlinedelen av direkt till konsument, är en stor prioritet hos Nike, och vi investerar ganska aggressivt i den plattformen skulle jag säga. Vi ser att det finns fortsatta möjligheter att utvecklas där. Vi investerar till exempel i mobilt och ser bra resultat där. Direkt till konsument och specifikt e-handelsdelen är en stor och växande andel av vår totala verksamhet.

Företaget har även gjort en del förändringar i e-handelsorganisationen där varumärkeschefen fått större ansvar för e-handeln.

Nike planerar alltså nu att investera mer i e-handeln under kommande år och de tror även starkt på personligt anpassade produkter, där man till exempel väljer sina egna färger på skorna.

 

Källa: Internetretailer

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta