Nike ska omsätta $2 miljarder på nätet år 2017

Nikes e-handel växte med 32 procent under räkenskapsåret 2013. Och man har ambitiösa planer för framtiden. 2017 planerar Nike att nästan fyrdubbla sin e-handel och siktar på att omsätta 2 miljarder dollar på nätet.

I somras berättade Nike om sina storslagna e-handelsplaner för framtiden. Man släppte då inte några specifika siffror för näthandeln, något man nu gjort. Under räkenskapsåret 2013, som slutade 31 maj, växte deras e-handel med imponerande 32 procent, och nu siktar man ännu högre.

– Vår digitala handelsmodell är oerhört viktig eftersom det garanterar att konsumenten får full tillgång till de fantastiska produkter som vi har, och de kommande åren planerar vi för en stark tillväxt inom området. Vid slutet av verksamhetsåret 2013 var vår omsättning för Nike.com 540 miljoner dollar, och med tanke på vårt fokus på ökad tillväxt, tror vi att den siffran kommer att vara 2 miljarder dollar i slutet av räkenskapsåret 2017, säger Trevor Edwards, Nikes varumärkeschef.

Annons
Annons

Ska expandera internationellt

Nike har spenderat betydande resurser de senaste åren för att bygga upp Nike.com och Nike ID, en e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör. Nu är en internationell e-handelsexpansion en stor del av Nikes tillväxtplan.

I dag säljer Nike på nätet i 24 länder i Europa, Nordamerika, Latinamerika och Kina. Under räkenskapsåret 2014 kommer Nike att börja sälja på nätet även i Brasilien och Japan.

– Nätet är där våra konsumenter lever och det är syret som de andas. Nike.com är där vi kan skala upp vårt varumärke och upplevelsen av våra produkter utan de begränsningar som finns i den fysiska handeln och erbjuda dem till fler konsumenter i fler delar av världen, säger Christiana Shitold, Nikes e-handelschef.

 

Källa: Internet Retailer

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!