Annons

Nike ska omsätta $2 miljarder på nätet år 2017

Nike ska omsätta $2 miljarder på nätet år 2017

2013-10-25 08:27

Nikes e-handel växte med 32 procent under räkenskapsåret 2013. Och man har ambitiösa planer för framtiden. 2017 planerar Nike att nästan fyrdubbla sin e-handel och siktar på att omsätta 2 miljarder dollar på nätet.

I somras berättade Nike om sina storslagna e-handelsplaner för framtiden. Man släppte då inte några specifika siffror för näthandeln, något man nu gjort. Under räkenskapsåret 2013, som slutade 31 maj, växte deras e-handel med imponerande 32 procent, och nu siktar man ännu högre.

– Vår digitala handelsmodell är oerhört viktig eftersom det garanterar att konsumenten får full tillgång till de fantastiska produkter som vi har, och de kommande åren planerar vi för en stark tillväxt inom området. Vid slutet av verksamhetsåret 2013 var vår omsättning för Nike.com 540 miljoner dollar, och med tanke på vårt fokus på ökad tillväxt, tror vi att den siffran kommer att vara 2 miljarder dollar i slutet av räkenskapsåret 2017, säger Trevor Edwards, Nikes varumärkeschef.

Ska expandera internationellt

Nike har spenderat betydande resurser de senaste åren för att bygga upp Nike.com och Nike ID, en e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör. Nu är en internationell e-handelsexpansion en stor del av Nikes tillväxtplan.

I dag säljer Nike på nätet i 24 länder i Europa, Nordamerika, Latinamerika och Kina. Under räkenskapsåret 2014 kommer Nike att börja sälja på nätet även i Brasilien och Japan.

– Nätet är där våra konsumenter lever och det är syret som de andas. Nike.com är där vi kan skala upp vårt varumärke och upplevelsen av våra produkter utan de begränsningar som finns i den fysiska handeln och erbjuda dem till fler konsumenter i fler delar av världen, säger Christiana Shitold, Nikes e-handelschef.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta