Annons

Nikes e-handel gick varm under inledningen på året

Nikes e-handel gick varm under inledningen på året

2015-09-28 15:22

Sportjättens digitala satsning fortsätter att slå mynt. Under det första kvartalet växte Nikes e-handel med 46 procent jämfört med föregående år.

Nikes e-handel bara växer. Under det första kvartalet räkenskapsåret 2016, som slutade den 31 augusti, ökade online-försäljningen med hela 46 procent jämfört med samma period förra året.

Nike bryter inte ut siffrorna för sin e-handel närmare än så, men beräknat på förra årets försäljning som landade på 237 miljoner dollar, så lär Nike ha omsatt runt 345 miljoner dollar på nätet under årets första kvartal.

– Digitalt är en accelerator för hela Nike. Vårt digitala ekosystem erbjuder ett uppkopplat och ständigt växande community, personligt engagemang i realtid och tillgång till de produkter som våra kunder älskar, från topp till tå, kommenterade Nikes vd, Mark Parker, rapporten i ett uttalande.

Ospecificerade förbättringar

I juli stängde Nike ner sina nätbutiker och sin app under en dag för ”ospecifierade förbättringar”. Exakt vilka ändringar som genomfördes är fortfarande oklart men upplevelsen på sajten lovades bli bättre. Något som troligtvis lär ha kostat på men Parker säger att trafiken och konverteringen gått upp under kvartalet.

Annons
Annons
– Vi såg även en stark ökning, både när det gäller konvertering och trafik, på våra mobila plattformar. Vårt resultat under första kvartalet visar tydligt vår förmåga att fortsätta nå en lönsam tillväxt, säger Mark Parker.

 

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta