Niklas säger att de borde väntat med Superkassan

Klarna har gjort sig kända för sin tajming och att ligga rätt i tiden, men förra året var man lite för heta på gröten. Enligt Niklas Adalberth, vice vd för Klarna hade man inte riktigt koll på läget när man lanserade sin nya superkassa, Klarna Checkout.

Klarna har i dag en mycket stark ställning på den svenska marknaden, mycket tack vare att deras affärsidé låg helt rätt i tiden. Klarnas modell där man erbjöd e-handlarna att ta kreditrisken med att skicka en faktura, togs emot med öppna armar

– Vi visste att fakturorna var uppskattade hos kunderna, men e-handlarna själva ville inte ta risken, utan föredrog kort- och direktbetalningar, säger Niklas Adalberth, vice vd och en av Klarnas grundare.

Annons

Betalleverantören känsla för tajming och att ligga rätt i tiden har varit till hjälp många gånger. Men förra våren var man lite för heta på gröten. I en intervju med Internetworld berättar Niklas att man inte riktigt hade koll på läget när man förra året lanserade sin nya superkassa, Klarna Checkout.

– Vi lanserade Klarna Checkout för tidigt. Det har tagit för lång tid att få allt klart. Det ser kanske lätt ut för betraktaren, men det är otroligt komplext under ytan. Så här i efterhand hade det troligen varit bättre att lansera tjänsten 2013.

Tjänsten ska rullas ut på bred front

Vi var tidigt ute med att Klarna jobbade på något stort, och att de hade anställt ett hundratal programmerare som utvecklade en ny tjänst. I november gick Klarna Checkout ut i publik beta, men under slutet av 2012 stötte man på patrull ett flertal gånger. Det verkar inte som att den nya superkassan direkt låg bakom problemen, men kanske kan det ha berott på resursproblem.

– Vi kände att vi varit slutna länge och vi var väldigt peppade på att visa upp allt vi och alla våra 200 utvecklare jobbat så hårt med. Men vi borde nog ha väntat, säger Niklas Adalberth.

Nu ska problemen dock vara lösta och tjänsten ska vara redo för en större utrullning på bredare front. Man har i år även passat på att uppdatera tjänsten ytterligare.

Under 2013 kommer man främst att kapitalisera på det arbete som lagts ner under de senaste åren, bland annat med Klarna Checkout. Och e-handeln kommer fortsätta att vara Klarnas fokus.

– Vi jobbar bara med e-handlare, inget annat. Men visst, den dag då e-handeln glider ihop med den fysiska handeln kommer vi givetvis att följa med, säger Niklas Adalberth.

Källa: Internetworld

Annons

Annons