Nischad e-handel når 17 miljoner efter bara tre år

Företaget bakom e-handeln Personligfödelsetavla.se har snabbt nått framgångar med sitt nischade koncept.

Sedan starten för tre år sedan har den kreativa studion Schmeck Studios etablerat flera nätbutiker inom segmentet barninredning och kläder. Den mest framgångsrika är Personlig födelsetavla, som säljer tavlor med tecknade bilder av barn i naturlig storlek. Idén är att varje barns födelsestorlek avbildas i skala 1:1, och att tavlan på så sätt blir unik i varje hem. Hittills har de personliga födelsetavlorna sålts i 50 000 exemplar världen över.

Bakom Schmeck Studios står paret Gustav och Evelina Westman som gav sig in i e-handelsbranschen i samband med att de båda var trötta på sina dåvarande heltidsjobb, och ville satsa på att göra något vid sidan om.

Annons

- Vi började spåna på idén om konst på väggarna som på något sätt var unik och personlig. Det landade till slut i Personlig Födelsetavla och idén om bebisillustrationer i skala 1:1. Att det blev "barnbranschen" var alltså lite av en slump, berättar Evelina Westman.

"Motvikt mot allt gulligt"

Illustrationerna till de populära födelsetavlorna har tagits fram av Evelina medan Gustav, som tidigare arbetat som AD på en reklambyrå, formgav tavlorna och skapade webbutiken.

Schmeck Studios driver även The Birth Poster, som är den internationella versionen av Personlig Födelsetavla, samt posterbutiken The Note Poster. För 2016 räknar företaget med att försäljningen ska landa på omkring 17 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 12 miljoner kronor under 2015. Då gjorde företaget dessutom en vinst på 4,3 miljoner, en summa som Gustav och Evelina tror kommer att öka med 20 procent i år.

Varför tror ni att era produkter har blivit så populära?

- Först och främst är ju vår idé om att få sitt barns födelsestorlek förevigad på väggen i sig helt unik och väldigt emotionell. Vidare har våra födelsetavlor en medveten neutral och stilren design som en motvikt mot allt gulligt och puttinuttigt där ute. Tavlorna blir till konst av det absolut finaste du har – dina barn, säger Gustav Westman, och fortsätter:

- Det gör att våra kunder hellre sätter upp tavlan i finrummet än i barnrummet. Dessutom är det ju en produkt som fungerar på alla språk och i alla länder. Sedan föds det ju barn hela tiden.

Har kopierats av andra i branschen

Under 2017 kommer Schmeck Studios bland annat att lansera ett barnklädvarumärke och företaget vill även expandera till fler länder, med sidor på de lokala språken. Bortsett från Norden är Australien i dag den största marknaden för företagets födelsetavlor men förhoppningen är att The birth poster ska etableras även i Asien och framför allt i Japan.

Hur ser ni på konkurrensen inom just barn- och babyprodukter på nätet?

Annons

- Det är ju en av de mest växande branscherna just nu, speciellt online är konkurrensen benhård. Vi ser tyvärr väldigt många direkta kopior av vår produkt, vilket är oerhört frustrerande men samtidigt ett kvitto på att vi gör något bra. Vi skulle dock gärna slippa behöva lägga så mycket pengar på juristkostnader som vi gör idag, säger Evelina Westman.

Att bedriva försäljning så långt borta som Australien innebär en del utmaningar när det kommer till logistiken. Gustav och Evelina tittar just nu på hur kunderna på andra sidan jordklotet ska kunna ta del av samma service som de i Sverige.

- Vi vill kunna erbjuda våra kunder så snabba leveranser som möjligt men tyvärr tar det ju sin tid att skicka paket från Sverige till exempelvis Australien. Därför tittar vi nu på lösningar med lokala tryckerier för att kunna korta ner leveranstiderna, säger Gustav Westman.

Annons