Annons

Nividas går multikanal och satsar internationellt

Nividas går multikanal och satsar internationellt

2015-04-13 08:16

Lanseringen i Sverige gick över förväntan för det svenska glasögonmärket Nividas. Men det var inte bara i Sverige som intresset var stort. Även internationella kunder och press hörde av sig och därför öppnar man nu upp för utländska kunder med en internationell version av sajten.

Nividas, det svenska glasögonmärket som ska utmana de stora optikerkedjorna, lanserades i oktober 2014 på den svenska marknaden. Nividas erbjuder enkelslipade glasögon och solglasögon samt polariserande solglasögon, och förutom att man vill göra det enklare och billigare att köpa snygga glasögon på nätet, ska man hjälpa svenskarna att se dem som en accessoar.

Men det är inte bara svenskarna som intresserat sig för nätbutiken då man snabbt märkte av ett intresse från potentiella kunder samt press utanför Sveriges gränser. Därför väljer man nu att lansera en internationell version av sajten där man kommer att erbjuda solglasögon och oslipade glasögon.

– Att expandera internationellt har hela tiden funnits med i vår plan, men på grund av att vi kontaktades av personer utanför Sverige ganska omgående efter lanseringen i höstas valde vi att gå live internationellt lite snabbare än beräknat. En av fördelarna med e-handel är ju att det inte är jättekomplicerat att sälja till fler länder, och det känns naturligt att ta steget utanför hemmamarknaden så snabbt som möjligt, Axel Jacobsson, vd för Nividas.

Utvecklats till ett multikanalbolag

Det här innebär att sajtens besökare nu kan välja mellan att surfa på den svenska eller den internationella versionen som är en avskalad version av den svenska. Den kommer dock att byggas ut successivt framöver och förhoppningen är att på sikt ha samma utbud som på den svenska sajten och därmed kunna inkludera slipade glasögon även till utländska kunder.

Annons
Annons

Utöver e-handeln så säljer Nividas nu även sina glasögon och solglasögon i egen butik i Stockholm. Man har nyligen även börjat sälja via fysiska återförsäljare vilket har fungerat över förväntan.

– Från början var tanken att fokusera 100 procent på e-handel via egna sajten, men nu ett halvår efter lansering är vi ett multikanalbolag med e-handel, egen fysisk butik och återförsäljare där alla försäljningskanaler kompletterar varandra på ett effektivt sätt. På sajten låter vi ju kunderna låna hem tre par bågar i fem dagar för att prova innan köp, men vissa kunder vill hellre titta på modellerna på hemsidan, för att sedan komma till vår butik eller en återförsäljare och eventuellt slutföra köpet. Andra kunder kommer till butiken och testar produkterna först, för att sedan lägga en beställning på sajten, säger Axel Jacobsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta