Nividas går multikanal och satsar internationellt

Lanseringen i Sverige gick över förväntan för det svenska glasögonmärket Nividas. Men det var inte bara i Sverige som intresset var stort. Även internationella kunder och press hörde av sig och därför öppnar man nu upp för utländska kunder med en internationell version av sajten.

Nividas, det svenska glasögonmärket som ska utmana de stora optikerkedjorna, lanserades i oktober 2014 på den svenska marknaden. Nividas erbjuder enkelslipade glasögon och solglasögon samt polariserande solglasögon, och förutom att man vill göra det enklare och billigare att köpa snygga glasögon på nätet, ska man hjälpa svenskarna att se dem som en accessoar.

Men det är inte bara svenskarna som intresserat sig för nätbutiken då man snabbt märkte av ett intresse från potentiella kunder samt press utanför Sveriges gränser. Därför väljer man nu att lansera en internationell version av sajten där man kommer att erbjuda solglasögon och oslipade glasögon.

Annons
Annons

– Att expandera internationellt har hela tiden funnits med i vår plan, men på grund av att vi kontaktades av personer utanför Sverige ganska omgående efter lanseringen i höstas valde vi att gå live internationellt lite snabbare än beräknat. En av fördelarna med e-handel är ju att det inte är jättekomplicerat att sälja till fler länder, och det känns naturligt att ta steget utanför hemmamarknaden så snabbt som möjligt, Axel Jacobsson, vd för Nividas.

Utvecklats till ett multikanalbolag

Det här innebär att sajtens besökare nu kan välja mellan att surfa på den svenska eller den internationella versionen som är en avskalad version av den svenska. Den kommer dock att byggas ut successivt framöver och förhoppningen är att på sikt ha samma utbud som på den svenska sajten och därmed kunna inkludera slipade glasögon även till utländska kunder.

Utöver e-handeln så säljer Nividas nu även sina glasögon och solglasögon i egen butik i Stockholm. Man har nyligen även börjat sälja via fysiska återförsäljare vilket har fungerat över förväntan.

– Från början var tanken att fokusera 100 procent på e-handel via egna sajten, men nu ett halvår efter lansering är vi ett multikanalbolag med e-handel, egen fysisk butik och återförsäljare där alla försäljningskanaler kompletterar varandra på ett effektivt sätt. På sajten låter vi ju kunderna låna hem tre par bågar i fem dagar för att prova innan köp, men vissa kunder vill hellre titta på modellerna på hemsidan, för att sedan komma till vår butik eller en återförsäljare och eventuellt slutföra köpet. Andra kunder kommer till butiken och testar produkterna först, för att sedan lägga en beställning på sajten, säger Axel Jacobsson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!