Nobelpristagare gav Adlibris tusentals order första dagen

Nätbokhandeln Adlibris fick se en rejäl anstormning av kunder när det tillkännagavs att årets Nobelpris gick till Svetlana Aleksijevitj.

Årets Nobelpristagare i litteratur, Svetlana Aleksijevitj, var en av förhandsfavoriterna när det igår skulle meddelas vem som tog hem utmärkelsen i år. Och nätbokhandeln Adlibris märkte av ett högt tryck på en gång. I går runt kl 13 hade trafiken till sajten ökat med hundra procent, jämfört med en vanlig torsdag, berättar Linnéa Wiklund som är informationsansvarig på Adlibris.

- Det är svårt att säga det exakta antalet som sålts för det ökar ju hela tiden. Men när jag kom i morse hade vi sålt 5 000 exemplar av hennes böcker sedan igår, säger hon.

Annons

Tar större delen av topp tio

Linnéa Wiklund berättar att Svetlana Aleksijevitjs titlar för närvarande ligger på plats 1, 2, 4, 6, 7, och 9 på företagets tio i topp-lista. Allra populärast har “Kriget har inget kvinnligt ansikte” från 2012 varit och enligt Linnéa Wiklund är den kanske också den mest omtalade. Några av pristagarens titlar har tagit slut men Adlibris har förstås beställt in fler som de hoppas kunna leverera till kunderna i början av nästa vecka.

- Så vi hoppas att förlaget stod redo när det blev klart, säger hon.

Vad betyder Nobelpriset i litteratur för Adlibris försäljning?

- Generellt sett är det alltid bra för vår verksamhet när det pratas om böcker och litteratur. Och det här har en positiv effekt på försäljningssiffrorna. Men ser man det totalt över året så är det här bara en liten del.

Linnéa Wiklund tror att det höga trycket på Svetlana Aleksijevitjs böcker kommer att hålla i sig i några veckor till, och förmodligen kommer hennes verk att vara populära under julhandeln.

- Men hon hänger förmodligen med hela året, avslutar Linnéa Wiklund.

Annons