Annons

Nordens detaljhandlare är bäst på omnikanal i Europa

Nordens detaljhandlare är bäst på omnikanal i Europa

2015-09-22 10:31

En ny studie visar att Europas detaljhandlare kommit olika långt i sina omnikanal-satsningar. Resultaten varierar kraftigt men Nordens återförsäljare är i klar ledning.

Tidigare i somras släppte Avensia en undersökning som visade att svenska detaljister är bäst på omnikanal i Skandinavien. I undersökningen kunde man dock utläsa att vi svenskar, precis som många andra länder, fortfarande har en bit att vandra i våra omnikanal-satsningar.

En slutsats som delas i en ny undersökning genomförd av Fujitsu som har frågat europeiska detaljhandlare hur omnikanals-mogna de är. Enligt studien har de nordiska detaljhandlarna den absolut högsta butik-till-online-integrationen, 75 procent, och 66 procent av de tillfrågade säljer redan via mobila kanaler.

En skarp kontrast till Tyskland där mindre än en tredjedel favoriserar digitalt över butiken, och bland italienska återförsäljare endast 25 procent.

Annons
Annons
– Detaljhandeln är snabbrörlig och kan vara komplicerad, så det är viktigt att en omnikanal-lösning har förmågan att utvecklas och svara på varje förändring så att man ligger steget före kundernas förväntningar, säger Lennart Mobäck, retail-ansvarig på Fujitsu och fortsätter.
– Att ha ett stort varumärke är enormt viktigt, att anställa duktig personal ger en fördel – men att välja rätt omnikanal-lösning är minst lika viktigt för ambitiösa detaljhandlare som vill ligga steget före konkurrenterna.

Betydande investeringar på gång

Få av de tillfrågade återförsäljarna har idag integrerade multikanalslösningar, endast 6 procent, som kan stödja företagsledare i att möta dessa utmaningar. Samtidigt säger 69 procent av detaljhandlarna att utbyggnaden av sin digitala närvaro är deras högsta prioritet.

Nästan hälften av detaljhandlarna planerar betydande IT-investeringar under de kommande två åren. Huvudsakligen i webshopsystem, 67 procent, online/mobil-betalningsmjukvara, 62 procent, CRM-system, 54 procent, och mobilhandelsapplikationer, 43 procent.

En av de saker som detaljhandeln måste få på plats så snart som möjligt är att se till att butikspersonalen har korrekt och relevant realtidsinformation direkt i händerna. Och att de kan använda den.

– Snabbhet, effektivitet och enkelhet möjliggörs genom att tillhandahålla information i ett och samma gränssnitt som varje anställd förstår och använder regelbundet. Teknikens användarvänlighet är ett element, men regelbunden utbildning för personalen är lika viktigt, säger Lennart Mobäck.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta