Nordens detaljhandlare är bäst på omnikanal i Europa

En ny studie visar att Europas detaljhandlare kommit olika långt i sina omnikanal-satsningar. Resultaten varierar kraftigt men Nordens återförsäljare är i klar ledning.

Tidigare i somras släppte Avensia en undersökning som visade att svenska detaljister är bäst på omnikanal i Skandinavien. I undersökningen kunde man dock utläsa att vi svenskar, precis som många andra länder, fortfarande har en bit att vandra i våra omnikanal-satsningar.

En slutsats som delas i en ny undersökning genomförd av Fujitsu som har frågat europeiska detaljhandlare hur omnikanals-mogna de är. Enligt studien har de nordiska detaljhandlarna den absolut högsta butik-till-online-integrationen, 75 procent, och 66 procent av de tillfrågade säljer redan via mobila kanaler.

Annons

En skarp kontrast till Tyskland där mindre än en tredjedel favoriserar digitalt över butiken, och bland italienska återförsäljare endast 25 procent.

– Detaljhandeln är snabbrörlig och kan vara komplicerad, så det är viktigt att en omnikanal-lösning har förmågan att utvecklas och svara på varje förändring så att man ligger steget före kundernas förväntningar, säger Lennart Mobäck, retail-ansvarig på Fujitsu och fortsätter.

– Att ha ett stort varumärke är enormt viktigt, att anställa duktig personal ger en fördel – men att välja rätt omnikanal-lösning är minst lika viktigt för ambitiösa detaljhandlare som vill ligga steget före konkurrenterna.

Betydande investeringar på gång

Få av de tillfrågade återförsäljarna har idag integrerade multikanalslösningar, endast 6 procent, som kan stödja företagsledare i att möta dessa utmaningar. Samtidigt säger 69 procent av detaljhandlarna att utbyggnaden av sin digitala närvaro är deras högsta prioritet.

Nästan hälften av detaljhandlarna planerar betydande IT-investeringar under de kommande två åren. Huvudsakligen i webshopsystem, 67 procent, online/mobil-betalningsmjukvara, 62 procent, CRM-system, 54 procent, och mobilhandelsapplikationer, 43 procent.

En av de saker som detaljhandeln måste få på plats så snart som möjligt är att se till att butikspersonalen har korrekt och relevant realtidsinformation direkt i händerna. Och att de kan använda den.

– Snabbhet, effektivitet och enkelhet möjliggörs genom att tillhandahålla information i ett och samma gränssnitt som varje anställd förstår och använder regelbundet. Teknikens användarvänlighet är ett element, men regelbunden utbildning för personalen är lika viktigt, säger Lennart Mobäck.

Annons
Annons