Annons

Nordens e-handelsmarknad växer snabbast i världen

Nordens e-handelsmarknad växer snabbast i världen

2019-05-03 11:14

Ny rapport.

Idag presenteras en ny global rapport, från Salesforce, som visar att e-handeln i Norden växer snabbare än alla andra marknader. 500 miljoner kunders shoppingvanor, världen över, har analyserats för att se hur onlineshoppingen förändras och vilka trender som finns. 

Bara under årets första kvartal noterades en tillväxt bland nordiska handlare på 25 procent, vilket är den högsta tillväxten som uppmätts jämfört med alla andra regioner. 

Order via mobil ökade 67 procent

Globalt växte e-handeln 12 procent och lika mycket i Tyskland. I Australien och Nya Zealand växte e-handeln 13 procent, i USA 14 procent, Kanada 18 procent, Spanien tog andra plats med 22 procent och i UK växte den inte alls och låg på noll procent under hela kvartalet. 

– Den positiva tillväxten i Norden beror på en rad olika faktorer, säger Lars Grønkjær, regional vice president på Salesforce commerce cloud, i ett pressmeddelande.

Samtidigt skriver bolaget i rapporten: 

– Dagens konsumenter vet i allt större utsträckning vad de är på jakt efter när det är dags att handla online. Något som ställer större krav på återförsäljare att kunna tillgodose de krav som ställs på dem.

En annan anledning till att Norden växer så mycket kan vara att vi snabbt har anpassat oss till den mobila världen, menar företaget.

Enligt rapporten växte antalet e-handelsbeställningar via mobil med 67 procent i Norden, samtidigt som beställningar gjorda via surfplatta växte med 19 procent och via datorn med 17. Globalt ökade mobilen med 34 procent, surfplattan med 2 procent och datorn med 3 procent. 

Annons
Annons

Mobiltrafik via sociala medier sjönk

Mobiltrafiken i Norden ökade med hela 40 procent, samtidigt som trafiken från surfplatta och dator minskade med 7 respektive 11 procent. Globalt ökade mobiltrafiken 11 procent, surfplattan -7 procent och datorn -13 procent. 

I analysen framgår det också att tiden som kunderna spenderar på en sajt har minskat till cirka 4 minuter i Norden, från 7 minuter under 2017. Trots detta ökar ändå ordersnittet, vilket kan betyda att den typiske konsumenten förmodligen vet vad den vill ha när den väl börjar surfa. 

LÄS ÄVEN: Instagram låter influencers sälja produkter direkt i inläggen

En sista parameter som vi ska ta upp är andelen trafik som kommer från sociala plattformar. Bara 4 procent av mobiltrafiken i Norden kom via sociala medier, enligt företaget som gjort rapporten är detta den lägsta andelen på två år och långt under det globala genomsnittet på 8 procent. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta