Annons

Nordens kunder har e-handlat för 104 miljarder bara i år De nordiska konsumenterna e-handlar allt mer - och väljer gärna mode

Nordens kunder har e-handlat för 104 miljarder bara i år

2018-09-27 10:36

6 av 10 handlar på nätet varje månad.

Hittills i år har de nordiska konsumenterna e-handlat för 104 miljarder svenska kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med samma period i fjol.

Det berättar PostNord, som i dag släpper en ny upplaga av sin rapport E-handeln i Norden. I den går det bland annat att läsa att sex av tolv konsumenter i Norden e-handlar minst en gång i månaden. Allra mest populärt att e-handla verkar det dock vara i Sverige, där två av tre säger sig beställa hem varor från nätet minst en gång i månaden.

- Att allt fler konsumenter väljer att handla sina varor över internet har gjort att e-handeln har blivit allt viktigare för de nordiska detaljhandelsföretagen. E-handeln står idag för en betydande andel av tillväxten i branschen, skriver PostNord i ett pressmeddelande.

Var femte krona till utlandet

Fortfarande är yngre konsumenter mer benägna än äldre att göra sina inköp på nätet. I åldersspannet 30-49 år handlar i snitt 76 procent av svenskarna på nätet varje månad, enligt PostNords siffror. Den gruppen uppges handla både mer och oftare än den yngsta gruppen, som är i åldern 18 till 29 år.

Annons
Annons
- Åldersförskjutningen kommer definitivt att driva e-handelstillväxten i många år framöver, i takt med att den yngre generationen som växt upp med digitalisering blir mer köpstarka, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige, i en kommentar.

Mode uppges vara den mest populära e-handelskategorin bland de nordiska konsumenterna. Därefter följer media, hemelektronik och hälsa/kosmetika. De nordiska ländernas konsumenter spenderar i snitt var femte e-handelskrona på en utländsk sajt. Där utmärker sig svenskarna med att vara de som handlar minst från utlandet. 19 procent av svenskarna handlar från utlandet varje månad, medan motsvarande siffra för hela Norden ligger på 29 procent. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta