Annons

Nordic E-Commerce Group fortsätter att shoppa loss

Nordic E-Commerce Group fortsätter att shoppa loss

2015-02-13 19:41

E-handelskoncernen Nordic E-Commerce Group genomför sitt andra förvärv på kort tid när man köper upp skönhetsbutiken Beauty Planet. Därmed fortsätter gruppen att växa inom skönhetssegmentet på den nordiska marknaden.

I förra veckan meddelade Växjöbaserade Nordic E-Commerce Group, NECG, med bland annat NordicInk, NordicFeel, PetsOnline och Kontoret.se i portföljen, att man förvärvat Patroner.se.

Nu gör e-handelsgruppen ytterligare ett kompletterande uppköp i BeautyPlanet.se, som säljer skönhetsprodukter på nätet.

– Det här är ett förvärv med stora möjligheter för oss och som passar utmärkt in i vår struktur. Näthandeln inom segmentet skönhetsprodukter utgör fortfarande en begränsad andel men växer snabbt på hela den nordiska marknaden. Vi har idag bred erfarenhet inom området då vi idag även driver NordicFeel som är en av de största e-handlarna inom skönhetssegmentet. Vi räknar med att uppnå samordningseffekter inom gruppen och kunskapsöverföring från vår expertis och genom det växa ytterligare, säger Henrik Löfberg, VD på NECG.

Ett strategiskt beslut

Beauty Planet, som kommer att drivas vidare separat, har sedan 2010 varit i inkClubs ägo men byter alltså nu ägare ännu en gång.

– Vi har avyttrat Beauty Planet vilket är resultatet av ett strategiskt beslut som fattades för cirka ett år sedan. inkClub skall fokusera på förbrukningsvaror till hemmet och kontoret och i den satsningen passar inte Beauty Planet in, säger Fredrik Brandt, VD på inkClub.

Beauty Planet omsatte förra året strax under 50 miljoner kronor och har i dagsläget ett sortiment på cirka 6 000 artiklar. Något som nu kan komma att utökas efter hand tack vare etablerade inköpskanaler.

– Nu gäller det för oss att fortsätta utveckla bolaget och samtidigt stärka kunderbjudandet ytterligare. Vi kommer utvärdera alla möjligheter och löpande integrera dem mot vår affärsmodell, säger Henrik Löfberg.

 

På bild: Henrik Löfberg

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta