Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Minns du eventet Nordic eCommerce Summit? Fram till för något år sedan anordnades eventet varje år i Stockholm på våren och i Malmö på hösten, och bjöd vid båda tillfällen på en lång rad svenska och internationella talare.

Senast konferensen anordnades var hösten 2017, och sedan dess har Nordic eCommerce Summit lyst med sin frånvaro i e-handelns eventkalender. Men nu kan Ehandel.se avslöja att NES gör comeback våren 2020.

Annons
Annons

Konferensen har nämligen tagits över av det nystartade bolaget Nordic Ecommerce Summit AB.

- Nordic eCommerce Summit var en unik mötesplats som satte handlarna i centrum, och som lade störst vikt vid att erbjuda deltagarna värdefullt innehåll. När eventet försvann från kalendern uppstod ett tomrum, säger Jim Löfgren, initiativtagare på Nordic Ecommerce Summit AB, i en kommentar.

"Mycket fokus på mötet"

Om namnet Jim Löfgren låter bekant så är det förmodligen för att han även är VD på e-handelsleverantören Nosto. Jims kollega Carole Ginman, marknadschef för norra Europa hos Nosto, tar samtidigt rollen som marknadschef för det nystartade NES-bolaget.

De båda är dock noga med att understryka att Nordic Ecommerce Summit kommer att drivas som ett separat bolag.

- Konferensen ska vara objektiv och inte förknippas med ett visst bolag, säger Carole Ginman till Ehandel.se.

Det nya Nordic Ecommerce Summit kommer att äga rum i april, och inte i maj som tidigare var fallet. Det kommer också att bli ett starkt fokus på nätverket och ett bra innehåll, lovar Carole Ginman.

- Exakt hur vi kommer att göra detta kommer vi att återkomma till efter sommaren, men det kommer att bli mycket fokus på mötet. Alla som är på plats ska känna att dagen gav dem någonting.

- Folk kommer att känna igen sig, men det ska samtidigt ligga i tiden. Det ska passa industrin 2020.

Annons
Annons

Nordic Ecommerce Awards tillbaka

När NES nästa år arrangeras i Stockholm kommer programmet att omfatta både dagen och kvällen, och i sedvanlig ordning kommer priset Nordic Ecommerce Awards att delas ut under middagen.

- Det finns en stark innovationskraft i Norden som förtjänar att lyftas fram. Därför kommer vi naturligtvis även återinföra Nordic Ecommerce Awards, för att verkligen belysa de aktörer som driver utvecklingen framåt och sätta deras prestationer i ett internationellt perspektiv, säger Jim Löfgren.

Nordic Ecommerce Knowledge, som tidigare drev NES, arbetade även med bland annat "mystery shopper"-undersökningar, men varken dem eller en konferens i Malmö är något som det i dagsläget finns några planer på att återinföra.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!