Nordic eCommerce Summit 2013 på Cirkus

Sveriges mest glamorösa e-handelskonferens tog plats på Cirkus i Stockholm i slutet på förra veckan. Det var förmodligen inte någon som missade det eftersom vi livesände evenemanget på vår sida. Nordic eCommerce Summit (NES) bjöd i år på allt ifrån orientaliska tält till stora internationella talare. Och även om det var lite skakigt till en början så verkar de flesta e-handlare vara mycket nöjda med årets upplaga av NES.

Årets evenemang hölls som sagt på Cirkus på Djurgården i Stockholm. Ett ganska stort ombyte i jämförelse med förra årets välputsade Stockholm Waterfront. Cirkus bjuder dock på gamla anor och en lokal och atmosfär som passade perfekt när det kom till föredragen på scenen. Det blev mer intimt mellan publiken och talarna, vilket en gigantisk bredbildsskärm även hjälpte till med.


Kvinnan bakom, och framför, Nordic eCommerce Summit

Annons

Sarah Wittbom, vd på Nordic eCommerce Knowledge, ledde förstås NES även i år och gjorde som vanligt ett mycket bra jobb. Som sidekick hade hon Anders Dahlberg ifrån Intersport och i panelen satt vår egen Dan Nilsson och Lena Hackelöer ifrån Klarna.

Panelen bjöd på en hel del bra frågor under konferensen. Dan Nilsson tog även publiken till skratt flera gånger då han konfronterade talarna med diverse obekväm information som han letade upp på nätet, om dem eller deras butik.


Dan och Lena utgjorde årets panel på scenen

Dag ett

Den första dagen började med en frågestund tillsammans med riskkapitalbolaget eEquity och några av deras bolag. Där fick vi bland annat möta Susanne Najafi på Parelle och Daniel Mühlbach ifrån Footway, som nyligen köpte upp Heppo. Parelle meddelade även under NES att de köpt upp nätbutiken Eleven.se.

Vi på Ehandel.se hade fixat ett orientaliskt tält som stod utanför Cirkus. Vi kallade det för NESx och det var en plats att fördjupa diskussionerna efter själva scenframträdandena. Flera av eEquitys bolag var med i tältet och diskuterade olika saker som lönsamhet och logistik.


Daniel var det många som drog i under konferensen

Det mest populära inslaget i tältet under hela NES var förmodligen när Daniel Mühlbach svarade på frågor kring deras köp av Heppo. Ett köp där Heppo lagts ner mycket snabbt. Många e-handlare var mycket skeptiska till hur Footway skött affären men efter NESx-sessionen var det få som inte respekterade Daniels val.

Annons

Efter eEquity lämnat scenen var det dags för Anders Drakenberg ifrån Lexus att äntra scenen. Ett föredrag som var lite rörigt samtidigt som scenen höll på att ramla ihop. Tavlorna på talarna, bakom scenen, trillade ner en efter en och det var under denna tid man kände sig lite orolig för evenemanget.

Som tur är klev sedan färgklicken Ulrika Klinkert ifrån Kjell & Company upp på scenen. Hon styrde snabbt upp NES och lyfte det till sin rätta nivå. Ulrika berättade om hur Kjell & Company jobbar med webben och hur de ser e-handeln som central även om den inte står för alla köp.


Ulrika Klinkert lyfte energin på Cirkus

Ulrikas enerigfyllda framträdande avslutades med en diskussion i soffan tillsammans med nätbutikerna Fyndiq och Nattbutik. Det handlade om negativa kommentarer i sociala medier, något Daniel Parsan ifrån Nattbutik bloggat om efteråt.

Den första dagen bjöd på många fler bra framtädanden och vi gillade speciellt Filip Domagala på Unisport och Andreas Koschnike ifrån Caliroots. Det stora talet hölls dock av Bryan Eisenberg som pratade om Amazon och deras potentiella intåg i Norden. Bryan förklarade främst hur Amazon skulle krossa alla andra vilket kanske inte var så upplyftande. Tyvärr hade han en hel del intressant information som backade upp hans ståndpunkt, och att e-handeln kommer domineras av jättar framöver är han inte ensam om att tro.


Bryan skrämde upp publiken

Dag ett avslutades med Ralf Kindermann ifrån tyska Internetstores som bland annat meddelade att de slår sig samman med svenska nätbutiken Addnature.

Middagen

Vad är väl en e-handelskonferens utan en middag med prisutdelning. Efter dagens föredrag, symposier och mingel var det dags att käka mat. Cirkus hade förvandlats ifrån en mysig teater till en stor matsal redo för fest. Tyvärr inte den bästa lokalen då middagsgästerna delades i två läger med scenen i mitten. Mat och dricka verkade dock rulla ut utan några större problem. Sarah Wittbom meddelar också att middagen var ett problem då så pass många av deltagarna vill vara med på den. Detta är något de ska lösa till nästa år.

- Till nästa år ska vi försöka hjälpa till med innehållet till symposierna för att ge ännu mer konkret kunskap. Dessutom måste vi hitta en lösning på att så många vill gå på middagen på kvällen. Vi har inte haft möjlighet att låta alla gå som ville vara med. Något vi ska jobba på till nästa år är logistiken som kunde varit bättre, säger Sarah.

Feststämningen tog i alla fall vid ordentligt när Sarah med sina medhjälpare Louise och Maria gjorde ett shownummer på scenen till Madonnas Vogue. En annan som bidrog till en magisk stämning var artisten Eric Stanley som tolkar moderna låtar på fjol. Han lyckades övervinna de som vanligtvis inte gillar violin-musik med ett mycket känslomässigt framförande.

Detta följdes av prisutdelning där en mycket glad Arne "På Posten" Andersson tog emot pris som Årets Kunskapsspridare. De andra vinnarna var följande:

Årets E-handlare: Sportamore
"Med en kraftigt ökad omsättning och fördubbling av personalstyrkan under 2012 har denna e-handlare verkligen vuxit och visat att de inte slappnar av med framgångarna. Under 2012 gjordes en snabb lagerflytt på mindre än 60 timmar. Av 120 000 flyttade produkter tappades 5 bort och ingen kund blev drabbad. En månad senare gjordes en framgångsrik börsintroduktion och planen är att expandera till andra nordiska länder."


Sportamore tar emot det fina priset

Årets Prestation: Fyndiq
"Med sitt unika koncept har de under år 2012 levererat helt enligt deras egna beräkningar. Med ett starkt team som innehar bred kompetens och har en fantastisk attityd till e-handeln generellt så är de en verklig tillgång för andra e-handlare. De har inte gett upp trots utmaningar med ett unikt koncept som hjälper andra att vara e-handlare, men framförallt har de alltid satt kunden i första rummet."

Bästa Kundupplevelse: Haléns
"Årets kundupplevelse går till den sajten som fick högst poäng i vår Mystery eShopper-undersökning. Vinnaren detta år har en riktigt genomtänkt sajt som inte bara arbetar med det som syns på ytan, utan även ser till att alla de små detaljerna är på plats och är väl fungerande. Dessa detaljer bidrar alla till att höja köpupplevelsen för kunderna. De har legat högt i topp samtliga år som vi har testat nätbutiker och i år lyckades de ta hem priset som Årets kundupplevelse."

Årets Kundtjänst:
Johan Svensson på Designtorget och Johanna Hellström på Indiska

Årets Academy-elever
:
Håkan Myresten och Mats Ingemansson ifrån DeLaval

Årets Leverantör
: Posten


Julia blev Årets E-handelskund

Det delades även ut ett lite annorlunda pris till Årets E-handelskund vilket blev Julia som handlat på Roliga Prylar. Hon hade även blivit inspirerad till att vilja starta en egen e-handel kring Pokémon.

Dag två

Efter en händelserik torsdag inledde Nicholas Illidge ifrån eBay fredagen. Detta föredrag följdes av Sean McKee ifrån Shuch.co.uk som säljer skor. Seans föredrag var mycket uppskattat bland många och han gav verkligen bilden av butiker och e-handel i harmoni. Han rekommenderade även responsiv design när det kommer till mobilanpassning, främst för att det är enklare med en enda sajt.


Ni är handlare, inte e-handlare utropade Jesper

Ett bra föredrag följde ett annat när Jesper Kärrbrink ifrån Euroflorist skakade om publiken. Han bad oss sluta tänka e-handel och istället fokusera på det vi faktiskt är, handlare av olika slag. Även om vi helt och hållet förstår Jespers poäng så skulle vi vilja se honom stänga ner kanalen e-handel för en dag. Men givetvis måste man förstå att e-handel bara är en kanal, om än en mycket central sådan.

Många fann Jesper Kärrbrink den bästa talaren på NES 2013 fram till efter lunchen. Då klev nämligen Peter Höjman ifrån Protecty upp på scenen. Peter är en känd profil i e-handelssverige och säljer bland annat arbetskläder på nätet. Han tog publiken med storm när han berättade om sin satsning i Danmark.

- Mitt finaste minne är när Peter Höjman berättade om sitt senaste år som inneburit både utmaningar och framgångar. När någon är så öppen så berör det lite extra, säger Sarah Wittbom.


En nervös men mycket bra Peter Höjman

Peter gav allt på scenen och ska ni bara se ett föredrag ifrån årets konferens rekommenderar vi detta. Ni bör dock se alla förstås och Nordic eCommerce Knowledge delar med sig av dem på sin hemsida.

Slutspurten på NES 2013 innehöll dock flera bra talare och en som vi gillade var Esben Elmøe ifrån SmartGuy. Han beskrev hur de hade flyttat lagret till Polen och hur konkurrenssituationen blir allt tuffare i Europa.


SmartGuy-Esben med Sarah på scenen

Carl Waldekranz, vd på Tictail, berättade hur det gått sedan lanseringen på förra årets NES. Tydligen har de lockat till sig 14 000 butiker men mer intressant var kanske att den svenska plattformen nu finns på svenska.

Mikael Kjellman på Skincity visade hur man tar hand om sina kunder. Detta genom snygga paket och presenter men även med smarta tjänster på nätet. De hjälper till exempel sina kunder på nätet att identifiera sitt hudproblem med en webbaserad guide som ska vara mycket uppskattad.


Tillväxtjakten slutade i en stor check

Nordic eCommerce Summit 2013 avslutades med ännu en prisutdelning. Det handlade om Tillväxtjakten där vinnaren skulle få 100 000 kronor. Mycket stod alltså på spel när Osom, Boxcom, Plick och Sendus satte sig i soffan och argumenterade för sin tjänst. Det hela slutade med att Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, lämnade över en gigantisk check till Sendus som nu skall skaka om transportmarknaden.

Sedan rundade Sarah Wittbom av årets e-handelkonferens och visade en film om Nordic eCommerce Summit 2014 där temat tydligen är Queens of E-commerce.

- Det jag ser fram emot mest är nästa års tema. Jag tycker vi tittar alldeles för lite på den brittiska marknaden. Så vi har ett år på oss att verkligen hitta guldkorn därifrån, säger Sarah.


Videon som avslutade årets Nordic eCommerce Summit

 

Andras reflektioner kring NES 2013:
Maria Richardsson - Mina tankar efter Nordic eCommerce Summit
Katrin Lundgren - After NES 2013 tankar och reflektioner

 

Ett stort tack till Nordic eCommerce Knowledge och Sarah Wittbom för att vi fick komma och till Solidtango som hjälpte oss livesända det till er läsare. Vi ses förhoppningsvis på NES 2014!

 

Fotograf: Camilla Svensk

Annons