Nordic eCommerce Summit intar Malmö och världen

I onsdags var det dags för Nordic eCommerce Summit 2014 i Malmö. Första gången e-handelskonferensen tar sig utanför Stockholm och samtidigt får ett internationellt fokus. Vi hoppade i alla fall på tåget tidigt på morgonen för att se vad som pågick i Malmö.

Nordic eCommerce Summit eller NES som många kallar det har i flera år spridit kunskap och framförallt inspiration kring e-handel i Sverige. Konferensen har nu ynglat av sig och blivit två.

Malmö Arena var platsen vi tog oss till i onsdags. Efter att man stigit av tåget i Malmö Hyllie möttes man av ett grådaskigt väder och regn. När man närmade sig den närliggande arenan, platsen för NES, såg man en grön folkmassa och skönsång fyllde torget framför oss.

Annons

Mysstämning utanför

Först tänkte vi att det var Bring som stod och sjöng eftersom en av deras bilar var smart placerade framför Malmö Arena, samt att kören var klädd i grönt. Vi möttes dock av skön musik ifrån en Trustly-kör. Ett trevligt tilltag som direkt höjde stämningen.

Väl inne i arenan förstod vi att upplägget med leverantörer denna gång såg något annorlunda ut. Istället för ett stort hav av leverantörer var de nu utplacerade i en ring runt arenan. Man var därmed tvungen att passera alla, vilket dock inte var så dumt för det kändes mindre överrumplande och man kunde i lugn och ro besöka de man ville. Eller ta godis i förbifarten.

Bring började dagen med att bjuda alla på frukost och deras påsar fann man runt om hela Malmö Arena.

Inte bara E-handel

Vi som går på många e-handelskonferensen samt anordnar egna fann det nya internationella fokuset uppfriskande. Det var nytt folk på NES Malmö både leverantörer och e-handlare.

Nytt för i år var även att man försökte blanda in fler branscher än renodlad e-handel. Det var primärt resebranschen, spel och tech som nu också tog plats under konferensen.

Omnikanal ska slå renodlad E-handel

Annons

Under den första dagen var det mest fokus på resebranschen och e-handel. Det hela började med ett mycket intressant föredrag av Andrew Murphy ifrån brittiska detaljhandelsjätten John Lewis. Han ville visa hur de jobbade med e-handeln för att bygga en sömlös upplevelse för kunden. De var tydligen mycket tidiga att hoppa på e-handelståget bland sina konkurrenter. Andrew påpekade dock att det var långt ifrån lätt att fullt integrera alla digitala kanaler. Detta som en gammal detaljhandlare med mycket gamla system i bakgrunden. Han var dock övertygad om att väl fungerande omnichannel skulle slå renodlad e-handel.

Kickstarter ett perfekt feedbackforum

Efter John Lewis fick vi träffa Daniel Cowen ifrån 3Doodler som säljer en penna som kan rita i tre dimensioner. Kopplingarna till e-handeln var kanske inte de starkaste men vi fick en god inblick i hur Kickstarter fungerar, en crowdfunding-tjänst som nyligen öppnat i Sverige. Det man tog med sig var att även om det förstås är ett bra sätt att få in pengar så var det framförallt ett ypperligt tillfälle att prata med sina kunder. Efter en lyckad kampanj fick man konstant feedback ifrån kunderna/investerarna som sades vara ovärderlig. Daniel Cowen berättade även att om man kategoriserar deras penna som en 3D-skrivare så är det världens mest sålda med 120 000 exemplar.


Pravee Sinha ifrån Jabong

Första dagens mest omtalade föredrag var ifrån Praveen Sinha, medgrundare av Jabong. Det var kanske inte det bästa framförandet men med tanke på den indiska marknadens enorma popularitet, globalt sätt gällande e-handel, så var det förstås superintressant att få en inblick i denna. Vi gillade speciellt hur ny teknik samspelade på en ganska outvecklad marknad i övrigt. Man kunde exempelvis följa den motorcykel som körde ut ditt paket via mobilen.


Bobby Healy ifrån CarTrawler

Ett annat omtalat föredrag, speciellt bland älskare av optimering, var Bobby Healy ifrån CarTrawler. Han berättade ingående hur de optimerar en något osexig bransch som biluthyrning. Ett föredrag bland många andra som ni bör kolla in när det dyker upp hos Nordic eCommerce Knowledge. De olika framföranden kommer att läggas upp efter hand.


Mikael Olander, Bygghemma, om sin e-handelsresa

Vi som flera gånger kallat Mikael Olander för Stålmannen inom e-handel uppskattade förstås hans återkomst på NES Malmö. Mikael berättade bland annat om sin resa med CDON men också om sin nuvarande position som VD på Bygghemma. De har den senaste tiden köpt upp många andra bolag. Bara de senaste månaderna har de lagt beslag på Protecty, Badshop och Golvshop. Mikael berättade om hur de satsar på uppköp men att även växa organiskt. De vill äga segmentet DIY eller "gör det själv"-marknaden.

Efter en mycket spännande första dag var det förstås dags för middag och prisutdelning. Det som hände på kvällen är förstås konfidentiellt men vi kan avslöja vinnarna där bland annat Nosto slog ut Fyndiq genom att vinna en pitch tidigare under dagen.

 

Vinnare under Award Dinner

Årets leverantör gick till Nosto. De tävlade mot Fyndiq med att ha en pitch på scenen, sedan fick publiken rösta. Nosto fuskade dock genom att använda fysiska attribut till sin fördel.

Årets nykomling gick till EasySize och grundaren Gulnaz Khusainova. Motivering: "Easysize tackles the biggest problem in the fashion sector: returns. With their innovative and tangible solution they learn why products are returned and can predict behavior and thus increase profitability for companies. The founder, Gulnaz Khusainova, is a passionate entrepreneur, and it’s a pleasure to listen to her pitch for Easysize both online and offline."

Årets prestation gick till Furniturebox, och Felix Kvick var där för att ta emot priset. Motivering: "Furniturebox has successfully challenged an industry dominated by offline sales. In a couple of years they have fundamentally changed their business model and shown exceptional growth."

Årets Academy-elev gick till Jenny Svensson på Blackballoon. Motivering: "Jenny contributed to a positive atmosphere of sharing experiences and knowledge during the Academy. She is enthusiastic and curious, and her continuos improvements of Blackballoon shows that she never stops learning."

SavvyJane-priset är en ny kategori som går till någon som har betytt mycket för nordisk e-handel. Priset gick till Bo och Ulla Lundevall, grundarna av Dustin.


 

Eftersom vi är på många e-handelsevenemang ser vi inte alltid konferensen med nya ögon. Vi uppskattade dock det nya internationella fokuset och Sarah Wittbom, VD på Nordic eCommerce Knowledge, gjorde förstås ett bra jobb som alltid. Hon hade även en ny vapendragare på scenen i Ari Ahokas, som även står bakom den färgglada designen under NES. Ari kändes superbekväm på scen och som att han hade gjort detta i 10 år redan. Han bjöd även på en del humor som lättade upp. Vi ser fram emot mer av Ari i framtiden.

För att få lite nya insikter kring onsdagens och torsdagens evenemang har vi bett några deltagare, ifrån olika branscher, samt en sidekick och en av talarna att ge sin bild av detta nya internationella Nordic eCommerce Summit.

 

Deltagare och talare om NES Malmö


Karsten Deppert

Medgrundare Contentor.com
Sidekick under NES Malmö

Varför deltog du på Nordic eCommerce Summit i Malmö?

NES har alltid kännts som en av de självklara mötesplatserna för e-handeln i Sverige, och denna gång var det betydligt mer internationell touch - något jag gärna ville vara med och bidra till.

Vilket föredrag fann du mest intressant?

Intervjun med Mikael Olander. Även Bobby Healy.

Var det någon annan bransch, än din egen, som bidrog med nya insikter?

Tyckte det var väldigt många insikter från många olika branscher. Något som framstod lite som ett tema för mig var community - att skapa lojala kunder genom att skapa gemenskap. Något som flera berörde, men främst crowdfundingarna illustrerade.

Vad minns du bäst ifrån konferensen?

Var väldigt imponerad av alla namn de lyckades få dit - speciellt Jabong!


 


Sofia Eleonora Franzén

VD och grundare Owegoo.com
Deltagare under NES Malmö

Varför deltog du på Nordic eCommerce Summit i Malmö?

Även om jag driver ett företag som annars beskrivs mer som tech / startup-bolag så upplever jag att Owegoo har mycket gemensamt med e-handels-världen. Precis som en webshop har vi kunder som kommer till oss för att ta del av vårt utbud av produkter, och som vi på bästa sätt försöker hjälpa att ta beslutet om vad de vill köpa och sedan också genomföra det köpet.

Vilket föredrag fann du mest intressant?

Eftersom jag är i resebranchen så var så klart eftermiddagen den första dagen väldigt intressant. Att få höra personer från företag som SAS, Travellink och Ryan Air gav mig både inspiration och tankar som jag tar med mig till mitt företag.

Var det någon annan bransch, än din egen, som bidrog med nya insikter?

Att som en reseaktör få lyssna på mer renodlade e-handlare är oerhört lärorikt. Även om det är många bitar som vi jämförelsesajter "slipper" (som ex varukorgar och leverans) brottas vi ändå med många gemensamma problem som tex. conversion och retention.

Vad minns du bäst ifrån konferensen?

Jag tar med mig många insikter från flera bra föreläsningar, men om jag bara får välja en sak som var bäst så var det att få lära känna nya människor och få träffa e-handlare som jag bara haft kontakt med via mejl eller sociala medier.


 


Emelie Fågelstedt
VD Fågelstedt Kommunikation / Selfiestick.org
Talare under NES Malmö

Varför deltog du på Nordic eCommerce Summit i Malmö?

Jag flög till Malmö från Tokyo för att vara en av talarna. Min dragning handlade om e-handel och sociala medier i Japan, så väl som selfie sticks som jag sålt i Sverige sedan i våras.

Vilket föredrag fann du mest intressant?

Det var intressant att höra mer om Airbnb och deras framfart. Jag gillar hur Even Heggernes utöver företagets affärsmodell lyfte fram alla positiva sociala världen som tjänsten medför - som att öppna upp världen på ett nytt sätt för resenären men även för personen vars hem som besöks och lokala affärer och restauranger i närheten.

Var det någon annan bransch, än din egen, som bidrog med nya insikter?

Jag tyckte att Dinesh Nayar var inspirerande när han berättade om Fyndiqs resa från start till idag, och gillar hur han fokuserade mycket på vikten av att bygga en stark anda internt bland alla "Fyndianer".

Vad minns du bäst ifrån konferensen?

Jag kom till konferensen först på onsdagskvällen och slogs genast av hur pampig galan var. Vilken fantastiskt mötesplats, inte bara för e-handlare i Sverige utan i hela Europa. Ett extra plus för kul koncept med att alltid ha YouTube-fenomen som scenunderhållning!


 


Maria Richardsson
VD och grundare NordicDesignCollective.com
Deltagare under NES Malmö

Varför deltog du på Nordic eCommerce Summit i Malmö?

Jag åkte hit för att få ny input från nya marknader, det var intressant med så många internationella talare. Och som alltid för att nätverka med branschkollegor, det är viktigt för mig. ​

Vilket föredrag fann du mest intressant?

Svårt att välja, det var många bra. Men det var väldigt intressant att höra hur Praveen Sinha från Jabong hade löst en del av de väldigt specifika utmaningar som finns i just Indien.

Var det någon annan bransch, än din egen, som bidrog med nya insikter?

Det var väldigt intressant att lyssna på både 3Doodler och Warhouse Studios om hur de använt crowdfunding för att finansiera sina produkter!​

Vad minns du bäst ifrån konferensen?

Nätverkandet är alltid det bästa, och det var trevligt att träffa så många skåningar. Alla var väldigt positiva och generösa med tips, och det var slående hur bra alla verkar trivas här nere.


 


Anna Ejdetjärn
E-handelskonsult Net Departo / Runforest.se
Deltagare under NES Malmö

Varför deltog du på Nordic eCommerce Summit i Malmö?

För att faktiskt få nya insikter, bli inspirerad och nätverka med andra e-handlare och leverantörer.

Vilket föredrag fann du mest intressant?

Boozt, Fyndiq, Euroflorist, Cartrawler, Jabong, Airnbn.

Var det någon annan bransch, än din egen, som bidrog med nya insikter?

Resor.

Vad minns du bäst ifrån konferensen?

Euroflorist presentation och att jag snackade med Patrick KAM på Bring om leverans efter några glas vin (och han pratade danska, och jag hängde faktiskt med)


 


Erica Alvim de Faria
Marknadschef på Gents.se
Deltagare under NES Malmö

Varför deltog du på Nordic eCommerce Summit i Malmö?

E-commerce och näthandelsteknik utvecklas och ökningstakten är hög, med det i åtanke är det självklart att man vill vara med på NES och dela med sig samt lyssna på andras erfarenheter.

Vilket föredrag fann du mest intressant?

Det var hög nivå på både sammansättningen av talarna och deras presentationer. Även om inte allas föredrag handlade klockrent om e-handel var det stor behållning. Intressant att höra hur vissa talarprofiler ställts inför utvecklingsmöjligheter, vilken strategi de valt och vad det gett för effekt på omsättning och resultat.

Var det någon annan bransch, än din egen, som bidrog med nya insikter?

Helheten bidrar mest. Med fokus och analys kan man dra russinen ur kakan som passar just sitt eget företag och affärssituation.

Vad minns du bäst ifrån konferensen?

Energin, drivkraften och öppenheten som rådde samt förstås Sarah Wittboms jobbsökarfrågor. Med hennes kompetens är hon välkommen till oss. Fast det var trist att så få kvinnor fanns representerade bland talarna på NES 2014.


 

Vad tyckte arrangörerna?

Avslutningsvis skulle vi vilja veta vad arrangörerna tyckte om årets tillskott i Malmö. Vi som själva driver e-handelskonferens vet att man ofta ser det ur en annan synvinkel. Det är dock mycket intressant att veta vad nästa steg är för NES Malmö och givetvis hur detta första evenemang togs emot av de som var där.

Vi slängde iväg några frågor till Sarah Wittbom för att se hur det känns nu dagen efter Malmö har fått ta del av Nordic eCommerce Summit.

Är ni nöjda med er första konferens i Malmö?

Sarah WittbomJa, vi är verkligen glada. Det är alltid saker men vill förbättra men vi är nöjda. Vi har fått mycket positiv feedback på plats av både besökare och partners. Stödet från Malmö Arena, Region Skåne och Malmö Stad har gjort det till en ren fröjd att arrangera Summit och vi hoppas på ett fortsatt gott samarbete med dem.

Vad var höjdpunkten för er under denna Summit?

Höjdpunkterna är alltid när e-handlare kommer fram och säger att Summit är det bästa eventet de har varit på, och när partners säger att de har gjort affärer. Att våra Award-vinnare blir så glada och rörda känns stort.

Hur kändes det att ratta ett internationellt evenemang?

Flera kommenterade att det märktes att det var ”nytt blod” på konferensen, och det blev en annan dynamik. Även om det inte är helt lätt att göra allt på engelska, som svensk, så tycker vi det är fantastiskt att så många ställer sig på scenen och dessutom gör det på ett icke modersmål. Att det inte blir helt perfekt är nästan bara charmigt när prestationen är så stor från svenska talares sida. Det har gett mersmak, och vi känner att vi är på helt rätt spår med Summit i Malmö. Ett par större företag från utlandet ska titta närmare på att etablera kontor i Malmö tack vare konferensen vilket vi inte vågade hoppas på från och med det första året.

Har ni fått någon feedback ifrån utländska deltagare? Hur många var ifrån Sverige vs. utomlands?

Det var ganska exakt 40 procent utländska deltagare - precis det målet som vi hade för första året. De utländska deltagarna som vi pratade med på plats var imponerade av den ehandelscommunityn vi har här. De var också nöjda med Summit och sa att de definitivt skulle komma tillbaka nästa år. Vi kom också i kontakt med några utländska partners som själva anordnar stora event utomlands och var hos oss för att titta på hur vi gör Summit, och det är ju ett gott betyg.

Känns det som att rese-, spel och e-handelsbranschen kunde kombineras på ett bra sätt och vad tycker ni var det mest användbara för e-handlare att ta del av ifrån dessa andra branscher?

Ja, vi känner att vi har gjort helt rätt med att utöka inriktningen till dessa branscher. Dan Vávra, grundaren av spelföretaget Warhorse Studios och en årets talare, uttryckte själv sin förvåning efter många diskussioner med e-handlare över att e-handel och spelbranschen har så mycket gemensamt, speciellt när det gäller entreprenörskap. Sessionen som handlade om resebranschen var mycket uppskattad av de allra flesta. Det finns alltid hardcore-ehandlare som önskade att vi bara hade e-handlare som säljer produkter på scenen men vi ska definitivt fortsätta med att hämta inspiration från dessa branscher i Malmö.

Något som vi tycker är intressant med resebranschen är hur de tagit sig genom tuffa förändringar under många år samtidigt som de blev bra på att sälja på nätet. Dessutom så testar de mycket i mobilen som vi tror att e-handlare har nytta av att titta på, så man slipper göra vissa misstag. När det kommer till spelbranschen så är själva användarupplevelsen något vi kan lära mycket av. Även hur de hanterar forum, att de väljer större globala betallösningar och inte mindre och lokala. Kanske inte det är något som andra vill välja att göra men det är intressant att titta på varför de gör det.

Var det något som ej gick som planerat eller som ni funderar på att förbättra inför NES Malmö 2015?

Vi fick inte till den spelhörna som vi hade planerat, vi hade en del teknikstrul som inte publiken såg, fel typ av namnbrickor fick vi 22:00 natten innan, helt osorterade - det var en rysare och väldigt tråkigt att de inte alls var som vi kommit överens om. Det är alltid saker som händer i sista minuten som måste lösas, men det hör till vanligheterna. Över 80 personer jobbade för att få ihop teknik, mat, städ, garderob osv. Människor som inte får träna ihop innan och inte känner varandra. Det blir alltid fel men det mesta kan man lösa på plats. Klart det är mycket vi vill optimera men det har gått bra. Det är första gången vi är på Malmö Arena så vi ser så detaljer som kan förbättras när det gäller flöden och logistik, men i stort är vi väldigt nöjda med arrangemanget.

Och ja, vi får alltid feedback på plats av flera som vi känner väl av de svenska deltagarna - särskilt på kvällen efter ett par glas 🙂 Det uppskattar vi mycket.

Är det direkt till planeringsstadiet för nästa NES eller hinner ni vila en dag eller två nu efteråt?

Planeringen inför nästa år har varit igång sen sommaren. Vi har redan dialoger med talare inför NES i Stockholm och Malmö för 2015 - det är ju vårt 10 års jubileum. Men vi får sova igen på nätterna vilket vi är glada för. Känns väldigt skönt att få sätta sig framför datorn och tokshoppa för nästa års Mystery eShopper-rapport.

Kommer NES Malmö sätta svensk e-handel på den globala kartan?

Ja det är hela poängen. Ett tecken på det är att stora leverantörer från UK och USA har kontaktat oss för att tala om samarbeten nästa år och att de dessutom funderar på nån närvaro i Malmö känns riktigt mäktigt. De är väldigt imponerade av det hårda jobb som e-handlarna här lägger ned på sina verksamheter.

 

Huvudbild: Camilla Svensk

Annons