Annons

Nordiska nätjätten Komplett inför fri frakt på allt

Nordiska nätjätten Komplett inför fri frakt på allt

2013-10-08 09:29

Den stora nätbutiken, och norska e-handelskoncernen, Komplett inför nu fri frakt i sin svenska nätbutik Komplett.se. I ett nyhetsbrev till sina kunder igår kunde man läsa att Komplett.se erbjuder 45 dagars returrätt och "fri frakt på allt".

Den norska e-handelskoncernen Komplett meddelade nyligen att man kommer slå ihop sina svenska nätbutiker inWarehouse.se och Komplett.se, där den senare kommer bli den kvarstående butiken.

Kompletts svenska nätbutik som alltså snart även skall ta hand om inWarehouse kunder, blir nu en fraktfri butik.

"För att göra det enklare för dig som kund att handla hos oss har vi gjort det så simpelt som möjligt. Nu erbjuder vi fri frakt på samtliga produkter och fraktsätt på Komplett.se. Allt från USB-minnen och surfplattor till TV-apparater, oavsett vad handlar betalar du alltid samma fraktpris – 0 kronor", skriver företaget på Komplett.se.

Även om trenden mot fri frakt är ganska tydlig var det nog många e-handlare som hade hoppades på en vändning när till exempel CDON förra året återinförde enhetsfrakten. Sedan dess har CDON dock infört ett medlemskap med fri frakt och de använder också fri frakt under olika kampanjer.

Nu tar alltså e-handelsjätten Komplett och går över helt till fri frakt. Detta är något de ska ha erbjudit i Danmark sedan april i år med bra resultat.

- I vår danska nätbutik Komplett.dk har vi erbjudit fri frakt sedan april i år, vi är nöjda med utfallet och kunderna uppskattar det, säger Patrik Settlin, försäljningsdirektör på Komplett, till Ehandel.se.

Ska öka andelen genomförda köp

Anledningen till att de går över till fri frakt är bland annat för att öka konverteringen, något som oftast följer efter en slopad fraktavgift.

- Vi vill förbättra kundupplevelsen och göra det enklare att handla hos oss. Det blir mer förutsägbart för kunden när det inte tillkommer någon fraktkostnad i kassan. Vår förhoppning är att det kommer att öka andelen genomförda köp och ge en bättre upplevelse för kunden, säger Patrik Settlin till Ehandel.se.

Det är inte bara stora nätbutiker som testar och går över till fri frakt. E-handlaren Magnus Fäldt berättade häromveckan hur de satsar på fri frakt i sin nya skönhetsbutik.

- Fraktfria e-butiker är något som blir allt vanligare och vi vill följa den trenden, säger Magnus Fäldt, som nyligen öppnade Mizzy.se.

Komplett har som sagt testat fri frakt i Danmark med bra resultat och inför nu konceptet även i Sverige. I hemlandet Norge sägs det dock inte vara aktuellt med fri frakt i dagsläget. På frågan om fri frakt är här för att stanna svarar de följande:

- Vi testar och utvärderar löpande. Det är inte tidsbegränsat, säger Patrik Settlin.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Ekraft
2013-10-08 09:39

Jag tror att fri frakt är en bra grund för att göra det enklare för kunden att välja ehandel framför traditionell butikshandel. Vi bör ha i åtanke att kunden efter att ha beställt har en kostnad i att åka till ett utlämningsställe för att hämta produkten, och dessutom har en leveranstid innan det kan ske.

Jag reagerar själv som konsument ganska starkt negativt på att när man hittat en produkt för 2-300kr som man vill köpa så kommer man till kassan och där saltas det på med frakt och gärna också en förvald fakturaavgift som gör köpet 30-40-50% dyrare. Det blir inget köp då.

Ehandeln idag är inte mer än 6-7-8% av den totala handeln, och vill vi upp på större tal kommer vi få jobba mycket med enkelhet i kundens beslutsprocess.

danielandersson
2013-10-08 11:36

"kunderna uppskattar det" - näh, säger du det?

Jimmy Öström
2013-10-08 12:47

Ha ha ha

argit
2013-10-08 14:27

Har inte handlat på Komplett på 7-8 år, kanske dags att återvända dit.

Annons
År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta