Annons

Nordstrom mer än halverar värdet på Trunk Club

Nordstrom mer än halverar värdet på Trunk Club

2016-11-11 11:21

För två år sedan betalade det amerikanska modevaruhuset 350 miljoner dollar för e-handelsföretaget, nu skriver Nordstrom ner värdet till 150 miljoner.

Den personliga shoppingtjänsten Trunk Club lanserades 2009 och skickar varje månad ut en box med utvalda kläder till sina prenumeranter. Det som kunden inte vill behålla kan de sedan skicka tillbaka.

2014 köptes e-handlaren upp av Nordstrom för 350 miljoner dollar men när varuhusjätten nyligen släppte sin rapport för det tredje kvartalet står det klart att bolaget gör en nedskrivning på 197 miljoner dollar för Trunk Club.

Något som innebär att e-handlarens värde mer än halverats till cirka 150 miljoner dollar.

Annons
Annons

Lägre tillväxtmöjligheter än väntat

Anledningen till nedskrivningen är att Nordstrom inte ser samma tillväxtmöjligheter som tidigare och för att komma tillrätta med problemen ska man nu genomföra en rad förändringar i verksamheten. Ett arbete som redan har påbörjats.

Nyligen meddelade Trunk Club att man infört en prova på-avgift. Leveransen och returerna är fortfarande gratis men kunden får nu betala en avgift på 25 dollar för varje box som skickas ut. En avgift som inte kan återbetalas men som dras av på de plagg som kunden väljer att behålla.

– Även om företaget fortsätter att leverera bra tillväxt är förväntningarna för framtida tillväxt och lönsamhet lägre än tidigare. För att förbättra kundupplevelsen och ge Trunk Club en bättre position för lönsam tillväxt gör bolaget nu ett antal förändringar i verksamheten, skriver Nordstrom i en kommentar.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta