Nordstroms e-handel har i stort sett stannat av

Det amerikanska modevaruhusets e-handel ökade endast med 3 procent under det senaste kvartalet och nu står företaget inför en rad tuffa beslut.

Nordstroms e-handel har under de senaste åren sett en stadig tillväxt och under 2015 landade onlineförsäljningen på 2,8 miljarder dollar, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Men nu har modevaruhusets e-handel tappat fart, skriver tidningen Motley Fool.

Enligt Nordstrom har tillväxten stannat av rejält och företaget säger samtidigt att man inte har någon större lönsamhet på nätet. Och nu står Nordstrom inför ett vägskäl huruvida man ska bromsa sina onlineinvesteringar, eller satsa ännu större.

Annons

Under 2005 stod e-handeln för 5 procent av Nordstroms totala försäljningen. En siffra som ökat till 20 procent 2015 och målet är att e-handeln ska stå för 30 procent senast 2020, men enligt företagsledningen är satsningen så här långt inte vidare lönsam.

Ett nytt lager eller inte, det är frågan

För att öka lönsamheten på nätet har Nordstrom redan börjat plocka bort mindre lönsamma varor från sitt onlinesortiment, produkter som man från början visste att man inte skulle tjäna pengar på men som drev trafik och försäljning.

Ett drag som fått försäljningen att dala och tillväxten på nätet stannade på låga 3,1 procent det senaste kvartalet. Att jämföra med en tillväxt på 20 procent året innan och företaget planerar nu även att skära ner på lagerhantering och fraktkostnader.

Nordstrom har idag tre stycken dedikerade e-handelslager och i början av 2016 var tanken att man skulle inleda bygget av ett fjärde i Kalifornien. Något som nu inte ser ut att bli av med tanke på den dalande onlineförsäljningen och det faktum att bygget beräknas kosta runt 170 miljoner dollar.

Nordstrom har ännu inte tagit något beslut i frågan men Kalifornien är företagets största marknad, och även om det kommer att kosta en slant att bygga det nya lagret, kan det innebära besparingar i slutändan. 

Annons