Annons

Norge, en lönsam marknad för svenska E-handlare

Norge, en lönsam marknad för svenska E-handlare

2015-02-12 13:51

Två av tre svenska e-handlare säljer till utlandet och Norge är vår klart viktigaste marknad. Norge är den största exportmarknaden för nästan vartannat företag med försäljning utomlands. Det samtidigt som det nu blivit allt mer lönsamt för norrmännen att handla från Sverige.

I veckan släppte PostNord sin e-handelsrapport E-barometern. Förutom en fin tillväxt på 16 procent under 2014 finns det ytterligare godsaker att gräva ner sig i. Som till exempel vilka länder som svenska e-handlare främst riktar sig till, förutom sin hemmamarknad.

Idag säljer två av tre svenska nätbutiker utomlands och föga förvånande är det Norge, följt av Finland och Danmark i topp. Åtta av tio nätbutiker som säljer utomlands säljer till Norge och landet är den största exportmarknaden för nästan vartannat företag med försäljning utomlands.
– Trenden att fler företag och en större andel av försäljningen går mot utlandet kommer sannolikt att fortsätta, vilket hör ihop med tydligare regler, enklare transporter och mognare konsumenter. Gränserna kommer att fortsätta att suddas ut och sannolikt kommer vi att få se köp från ännu längre avstånd och från marknader som precis nu börjar växa och mogna, skriver PostNord i sin rapport.

Norsk krona allt starkare

Samtidigt som allt fler svenska e-handlare säljer till Norge, har det återigen blivit allt mer lönsamt för norrmännen att handla i Sverige. Den svenska kronan har nämligen fallit i förhållande till den norska. I dag kostar en svensk krona strax över 90 norska öre men tendensen är fallande.
– Kronraset i december är definitivt över och har ersatts av en stabil norsk kronuppgång och det gör det attraktivt att handla i Sverige igen. Spekulanter har börjat att se på glaset som halvfullt istället för halvtomt, säger Magne Östnord på DNB Markets.
Att Norge nu höjt den tullfria gränsen från 200 till 350 norska kronor, lär inte heller göra norrmännen mindre sugna att handla från utlandet och svenska e-handlare.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta