Norges Systembolaget satsar på omnikanal med ny sajt

Det statliga företaget Vinmonopolet har arbetat i två år med sin nya hemsida.

Precis som i Sverige finns det vissa regler att förhålla sig till om man vill sälja alkohol i Norge. Drycker med en alkoholhalt under 4,75 procent får säljas i livsmedelsbutiker, men starkare drycker inhandlas hos det statligt ägda Vinmonopolet.

Trots att företaget alltså inte direkt har någon konkurrens har det gjorts stora satsningar på det digitala området. I förra veckan lanserade Vinmonopolet en alldeles ny hemsida som bland annat har ökat fokus på e-handel.

Annons

- Vi har byggt en helt ny infrastruktur som är tätt sammankopplade med Vinmonopolets affärssystem så vi står starkt rustade för vidare utveckling av vårt omnikanalserbjudande, berättar Simen Sandberg, Vinmonopolets chef för digitala medier, för Netthandel.no.

Hemsidan tar över beställningshandeln

Sidan, som företaget enligt Netthandel.no har lagt två år på att ta fram, ska nu bland annat vara mer mobilvänlig och lättare att navigera. Dessutom innehåller den fler produktbilder och information om till exempel vinernas ursprung.

Vinmonopolet har bland annat märkt att många kunder tar en titt på bolagets hemsida innan de besöker butikerna.

- Vi märker också att hemsidan övertar mycket av handeln av beställningssortimentet, och då gärna med upphämtning i butik som leveranssätt. Vi kommer väldigt snart att lansera egna mobilapplikationer för iOS och Android och ge kunderna möjlighet att scanna flaskornas streckkoder. Samspelet mellan butik och nättjänster är något av det vi kommer att arbeta mycket med att utveckla de kommande åren, säger Simen Sandberg.

Annons