Annons

Norsk e-handel ville till EU - omsätter nu miljoner i Sverige Chris Løvold, Lars Monsen och Johnny Raanes på Komplett Fritid

Norsk e-handel ville till EU - omsätter nu miljoner i Sverige

2016-09-21 12:25

Komplett Fritid flyttade sin e-handel från Norge till Sverige och omsatte drygt 24,5 miljoner förra året.

Förra året märkte den norska friluftsbutiken och e-handeln Komplett Fritid, som trots namnet inte har något med den norska e-handelskoncernen Komplett att göra, att företaget hade vuxit ur sina lokaler i Bodø, Norge. Lösningen blev att flytta e-handelsverksamheten, som startades 2008, till Östersund i Sverige.

- Vi ville dessutom in i EU eftersom det skulle underlätta för enklare distribution av varor mellan de nordiska länderna, berättar Chris Løvold, chef över Komplett Fritids e-handel.

Under det första året kom Komplett Fritids svenska verksamhet upp i en omsättning på 24,5 miljoner kronor. Resultatet landade på drygt 620 000 kronor.

Hur ser ni på konkurrensen inom ert område?

- Vi har konkurrenter i både Norge och Sverige, vilket vi tycker är bra. Det gör att man alltid måste vara på bollen, vara först ute och naturligtvis vara konkurrenskraftiga när det kommer till priserna.

Egen nisch med 20 000 varor

Enligt Chris Løvold har Komplett Fritid hittat en egen nisch inom bland annat fritid och friluftsliv. Styrkan ligger i att sortimentet innehåller hela 20 000 varor från nära 200 varumärken.

Annons
Annons

Komplett Fritid har fortfarande ett kontor och lager för den norska verksamheten i Bodø, men det huvudsakliga lagret ligger i Östersund och det finns ett svenskt kontor i Arjeplog.

Hur ser planerna ut framåt?

- Planen framåt är att fortsätta att ta marknadsandelar i Sverige och Norge samt etablera oss i Danmark. Något vi ser fram emot, säger Chris Løvold.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta