Norska näthandeln växer snabbare än den fysiska

Norska nätbutiker omsatte under 2012 13,5 miljarder norska kronor, en ökning med 7 procent jämfört med 2011. Under samma period ökade försäljningen endast med 3,4 procent i de fysiska butikerna.

Den norska e-handeln visar en dubbelt så stor tillväxt som den fysiska handeln under 2012 enligt nya siffror från Distansehandel Norge och Posten Norge AS. Och den snabba tillväxten verkar hålla i sig under 2013.

Mellan perioden januari till maj i år, ökade försäljning på nätet med nästan 9 procent. Det medan motsvarande handel i butikerna endast ökade med drygt 1 procent.

Annons

Datorer, ljud och videorelaterade produkter är de kategorier som är populärast och stod för 30 procent av försäljningen på nätet under 2012. Efter det kommer kläder, skor och accessoarer med 16 procent, samt hälso- och wellnessprodukter med 9 procent av den totala omsättningen.

– De senaste siffrorna bekräftar den utveckling som vi sett de senaste åren, att omsättningen på nätet ökar snabbare än i butikerna. Det är en trend som kommer att fortsätta accelerera, säger Gerhard Anthun, vd för Distansehandel Norge.

Paket är de nya breven

En av de främsta orsakerna till ökningen är att det har blivit lättare att handla på nätet i vårt grannland. Nätbutiker har även blivit allt bättre på att leverera en bra köpupplevelse. Samtidigt har kunderna en större flexibilitet och valfrihet när det kommer till när, var och hur de handlar.

– Vi kommer att se en ännu större och snabbare ökning av näthandeln framöver, och nu hakar de stora aktörerna på för fullt, säger norska Postens e-handelschef, Gunnar Henriksen.

Att e-handeln ökar innebär också att fler paket ska transporteras till människor runt om i landet. En stor anledning till att Posten Norge nu satsar en hel del på näthandeln.

– Paket är på många sätt de nya breven. Människor går i ovisshet och väntar på att paketet ska komma fram. Antingen till brevlådan, till dörren eller för upphämtning, säger Gunnar Henriksen.

Källa: Bring.no

Annons
Annons