Annons

Norska regeringen höjer den tullfria gränsen

Norska regeringen höjer den tullfria gränsen

2014-10-08 09:01

Den norska regeringen ser ut att höja den tullfria gränsen från 200 till 500 norska kronor. Beslutet är inte officiellt men enligt flera källor är det så gott som klart. Något som kan få katastrofala följder enligt branschorganisationen Virke.

I dag är det tillåtet för norska konsumenter att handla för upp till 200 norska kronor från utländska nätbutiker utan att behöva betala moms och tull i Norge. Efter att den norska regeringen först flaggat för att höja den tullfria gränsen, backade man senare i frågan. Men nu ser det ut att bli en höjning i alla fall.

Beskedet är ännu inte officiellt men enligt Norska TV2 och Dagens Næringsliv ska det så gott som vara klart med en höjning av den tullfria gränsen till 500 kronor.
– Det är fullständigt vansinne. Här sätter man oseriös konsumentpopulism före norska jobb och statens inkomster, säger Harald Andersen, politisk chef för branschorganisationen Virke.

10 000 jobb försvinner

Den norska handelsnäringen har fruktat att en höjning var på väg, och hade hellre sett att den tullfria gränsen försvann helt. Enligt en färsk rapport från Virke kostar e-handeln från utlandet redan 6 000 norska jobb, samtidigt går staten miste om 2,3 miljarder kronor i skatt varje år.

1,3 miljarder ska bero på 200-kronorsgränsen. Med en ökning till 500 kronor fruktar man att ytterligare 10 000 jobb försvinner.
– Detta är det mest näringsfientliga förslag som jag kan minnas. Jag kan lova att tiotusentals norska företag kommer att påverkas av förslaget och vi kommer att arbeta hårt för att få Stortinget att stoppa detta, säger Harald Andersen.
För svenska e-handlare är en höjning förstås inte någon katastrof utan en möjlighet, även om norska Bring påpekar att det inte alltid är den guldgruva som många hoppas på.
 
 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta