Northern Spirit mot 14 miljoner med nya coachen Dan Nilsson

Vi hälsade på hos den snabbväxande e-handeln Northern Spirit som har flyttat in i ett nytt lager, tagit in investering och ökat sin omsättning med över 400 procent under året som gått.

För ett år sedan fann sig Northern Spirit i ett läge då lagerytan skulle utökas från 10 till 20 kvadratmeter, men det stod snabbt klart att det större utrymmet inte skulle räcka speciellt långt. I oktober var det därför dags att dra flyttlasset till nya lokaler igen.

Nu har Northern Spirit ett samlat lager och kontor på 600 kvadratmeter och planer på att öppna en egen crossfit-box, som bland annat ska öppna för möjligheten att bjuda in till olika event.

Annons

Northern Spirits nya lokaler har tre våningar - detta är plocklagret i källaren

Till Northern Spirits nya hus har också tryckeriet som företaget använder sig av flyttat. Varje dag trycker Northern Spirit mellan 20 och 150 plagg beroende på hur försäljningen har sett ut.

- Det har känts fantastiskt bra sedan vi tog steget med nya lokaler. Det är ett otroligt lyft effektivitetsmässigt och kommunikationsmässigt att slippa köra iväg till tryckeriet, säger Niklas Carlsson, VD och medgrundare.

Hur kom ni fram till att det var just ett såhär stort lager ni behövde?

- Nej, det var mer att vi kände att det här funkade ytmässigt och prismässigt. Sen är det alltid svårt att veta var vi är om två år men här finns det i alla fall utrymme att växa och priset var rimligt. Många av de andra lokalerna vi tittade på var antingen för stora eller för dyra.

- Fast det ekar inte direkt på lagret som det är nu heller, så vi är glada att vi inte tog något mindre, tillägger Joakim Loveng, försäljningsschef och delägare.

Det nya kontoret är så stort att Northern Spirit kan hyra ut kontorsplatser 

Det senaste året har Northern Spirit gått från klarhet till klarhet. Intresset för crossfit-relaterade plagg verkar bara öka och under 2016 har företaget utökat personalstyrkan med flera heltidsanställda som jobbar med allt från lagerhantering till marknadsföring. Och när det i november var dags att stänga böckerna för verksamhetsåret hade omsättningen nått sju miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1,6 miljoner året innan.

Annons

- Och de första två månaderna det här verksamhetsåret har vi faktiskt sålt lika mycket som vi gjorde under hela vårt första år, säger Joakim Loveng.

Niklas och Joakim tror att framgångarna den senaste tiden beror på att de har vågat höja ribban, satsat och varit proaktiva, samt att de har vågat släppa lite av kontrollen till sina anställda.

- Vi har vågat lägga ut saker och prioriterat det som faktiskt gör en skillnad för Northern Spirit och för företaget framåt, säger Niklas.

VIDEO: Hur det går till när en tröja trycks

Om det är något som inte riktigt har gått Northern Spirits väg under 2016 så är det satsningen i USA, som företaget berättade om i våras. Landet i väst visade sig ha stora skillnader mot Europa, och satsningen försvårades av praktiska detaljer som tidsskillnaden och kostnaderna för att skicka varor i retur över Atlanten. Dessutom är sporten crossfit mer utvecklad i USA än i Europa, vilket gör det mer komplicerat att rekrytera ambassadörer.

I dag har Northern Spirit ungefär två order i veckan från USA, men gör inga riktade insatser i landet.

- Det var lite tidigt för oss och vi hade varken de resurserna eller den bemanningen för att både vara där och samtidigt sköta allt här i Europa. Men ska vi bli riktigt stora så måste vi ju dit på sikt, säger Joakim Loveng.

Och det är bland annat för att tänka ut en USA-strategi som Northern Spirit har tagit in investering från en utomstående aktör. Dan Nilsson, som nyligen också investerade i plattformsleverantören Quickbutik och bland annat har grundat Ehandel.se, ska framöver agera “strategiskt bollplank” till Northern Spirit.

- Den huvudsakliga anledningen till att vi tog in Dan i bolaget var inte pengarna utan mer för att vi ville komma vidare och jobba mer strategiskt och proaktivt, och Dan har en otroligt bra kompetens för att komplettera det som redan finns i företaget, säger Niklas.

Northern Spirit trycker ibland flera hundra tröjor om dagen

Dan Nilsson går in med en halv miljon kronor och ett antal träningstimmar (Northern Spirit kör träningspass över lunchen varje dag) mot drygt fem procent av företaget. Han har känt Joakim och Niklas sedan de gick med i E-commerce Parks inkubator, och säger att han länge varit imponerade av Northern Spirit-grundarnas bakgrund och målmedvetenhet i att driva sitt företag.

- Det blir väldig skillnad då, om man jobbar mot något stort, säger han.

Varför ville du investera i Northern Spirit?

- Man investerar inte i bolag. Inte jag i alla fall, jag investerar i människor. Gillar jag de här människorna? Litar jag på de här människorna? Tror jag på det de tror på? Och det gör jag. Så det känns spännande att få vara med på en liten del av den resan.

Sedan Northern Spirit grundades för lite mer än två år sedan har företagets koncept byggt delvis på att beställa in omärkta plagg som sedan får ett tryck i Sverige. Företagets ägare ser flera fördelar med det upplägget. Bland annat är det lättare att snabbt ta fram nyheter, och risken blir mindre för att man köper på sig ett stort lager av produkter som sedan inte visat sig bli så populära. Northern Spirit har även kunnat sälja specialkollektioner av profilkläder till olika crossfit-företag, en del av verksamheten som i dag står för nästan hälften av omsättningen.

E-handelsgurun Dan Nilsson har gått in som investerare och strategiskt bollplank

Men finns det inte också utmaningar med att trycka upp på beställning?

- Vi är ju beroende av att tryckeriets produktion funkar som det ska och när det hade semesterstängt två veckor i augusti tappade vi en stor del av det vi skulle leverera, säger Joakim, och fortsätter:

- Egentligen har tryckeriet hela tiden varit vår flaskhals eftersom vi har maxat deras kapacitet, och nu är vi uppe i så pass stora volymer av vissa print att man kanske framåt kan tänka sig att vi börjar att tillverka dem i fabrik och får ett större lager. Men där är vi inte riktigt än.

Under 2017 ska Northern Spirit satsa vidare i Europa och inom kort väntas Frankrike gå om Sverige som företagets största marknad.

Var landar ni i omsättning det här året?

- Vi har budgeterat för tio men vår ambition är att dubbla varje år. Så ja, då behöver vi nå 14, säger Niklas.

Niklas, Kim (på tryckeriet), Dan och Joakim 

Annons