Nu blir Cerveras butiker lokala e-handelslager

Minskar ledtiden från sju dagar till några minuter.

Cervera har satsat mycket på sin e-handel den sista tiden. Bara för några månader sedan lanserade företaget sin webbutik i Norge. Nu satsar de på att optimera sin e-handel i Sverige genom att sudda ut gränsen mellan sina fysiska butiker och online. Cerveras omnikanalsprojekt inleddes i april förra året, och rullades ut i alla butiker under julhandeln.

LÄS ÄVEN: Cervera lanserar e-handel i Norge: "Ett naturligt steg"

Annons

- Vi ser större krav från våra kunder på ett fungerande gränssnitt mellan onlineförsäljning och fysisk butik, och man kräver att samma service gäller i alla kanaler. Dessutom vill man ha snabba leveranser och flera fraktalternativ. Genom vårt omniarbete kan vi nu erbjuda en lösning vi känner oss stolta över, säger Andrew Golrang, IT- och affärsutvecklingschef på Cervera, i ett pressmeddelande.

Kort sammanfattat ska omnikanalsatsningen ge kunderna kortare leveranstider och större produkttillgänglighet. Men om vi ska berätta lite mer så har Cervera valt att uppdatera och optimera sina befintliga system, för att skapa en omnilogistikplattform, istället för att ta in nya program. 

I praktiken betyder det bland annat att kunden nu kan reservera varor på nätet direkt i Cerveras kassasystem, som då hanterar ordern inom några minuter, samt att onlinebeställningar plockas i vald butik istället för centrallagret, vilket i sin tur minskar ledtiderna från upp till sju dagar till några minuter.

En annan nyhet som enligt Cervera redan har hunnit bli populär, är deras egna checkout på hemsidan som endast är för butiksanställda. När kunder vill handla något på nätet som inte finns i butik, kan personalen ta betalt direkt i butikskassan och skicka orden automatiskt till lagret för plock och distribution.

- Vi tror fortfarande stenhårt på fysiska butiker och den roll de har att fylla. Dels i form av upplevelsen för kunden, men även som lokalt lager. Genom att aktivera våra butiker över landet möjliggör vi leveranser i hela Sverige med väsentligt kortare leveranstider och dessutom med en mindre miljöpåverkan. Vi kommer helt enkelt närmare kunden än vad en renodlad enhandlare kan göra, säger Johan Junehed, VD på Cervera.

Framåt planerar Cervera att uppdatera betalningsmöjligheterna i sina butiker. Säljarna ska utrustas med surfplattor för att kunderna ska kunna avsluta sina köp där de är, istället för att kunden ska behöva gå till kassan. Butikerna ska även få arbeta med Swish in-store och Klarna in-store.

Annons