Annons

Nu gäller nya regler för matbutikerna på nätet

Nu gäller nya regler för matbutikerna på nätet

2014-12-19 14:58

Från och med den 13 december gäller nya regler för märkning och information om färdigförpackad mat. De nya reglerna, som införs samtidigt i hela EU, gäller både utanför och på nätet och ska göra det enklare för konsumenten att få veta vad maten innehåller och hur den är framställd.

Tydligare text, mer detaljerad ingrediensförteckning och bättre information om hur maten har framställts. Det är några av de nyheter som börjar gälla från den 13 december 2014. Något som gäller både handlare i fysisk butik och de som säljer på nätet.

Något som innebär att konsumenten ska kunna få samma information före köpet vid exempelvis e-handel, som vid handel i en vanlig butik.

– Målet med de nya reglerna är att underlätta för konsumenterna. Det ska vara enkelt och gå snabbt att få svar på vanliga frågor om vad maten innehåller och hur den har producerats, säger Anna Wedholm Pallas, rådgivare på Livsmedelsverket.

All info innan avslut

Ett sätt att tillhandahålla livsmedelsinformation till konsument vid distanshandel kan vara direkt på livsmedelsföretagets webbsida. Möjligt är också att ha länkar på webbplatsen till informationen, eller ett telefonnummer dit konsumenten kan ringa utan att det medför en extra kostnad.

– All obligatorisk livsmedelsinformation utom datummärkning, ska finnas tillgängliga innan köpets avslutas. Med obligatorisk livsmedelsinformation menas all information som ska lämnas till slutkonsumenten enligt alla EU-rättsakter. Datummärkningen, tillsammans med övriga uppgifter, ska dock alltid finnas med när varan levereras, säger Anna Wedholm Pallas.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta