Nu går svenskarna online för att leta Mors dags-presenter

Intresset för Mors dag ökar bland de svenska konsumenterna och det är inte längre bara blommor och choklad som gäller.

Fint väder är dåligt väder, i alla fall om man är e-handlare. Maj har så här långt varit en dålig månad rent försäljningsmässigt för många svenska nätbutiker, men med lite tur så ser vädergudarna snart till att rätta till sitt misstag.

Men skulle de inte göra det så dyker det snart upp en högtid som kan ge lite extra klirr i kassan. Den 29:e maj är det nämligen dags för Mors dag, och enligt en undersökning från rabattkodsplattformen CupoNation, ökar intresset för dagen bland de svenska konsumenterna.

Annons

– Vi har kunnat se ett ökat intresse för Mors dag inom e-handeln och blomsterförsäljningen fortsätter att öka online. Det är en personlig dag för konsumenter och många söker längs alla olika kategorier för att hitta den perfekta presenten, säger Mads Bukholt, Nordenchef på CupoNation.

"Ett bredare spektrum av presenter"

CupoNations analys är baserad på data från Google AdWords och Google Trends för åren 2014-2016, och i maj 2015 ökade antalet Googlesökningar på ”Mors dag” med 83 procent jämfört med samma månad året innan.

Samtidigt skedde det en betydlig ökning i antalet sökningar på ”Mors dag present”, då volymen var 50 procent högre i maj 2015 i jämförelse med maj år 2014. Siffror som enligt CupoNation visar att intresset för Mors dag ökar och att dagen blivit en viktig tradition inom den svenska kulturen.

Baserat på tidigare års sökvolymer räknar CupoNation med att trenden håller i sig i år, och numera är det inte bara blommor och choklad som gäller.

– Likt Alla hjärtans dag tror jag att vi kommer röra oss från endast blommor och choklad till att inkludera ett bredare spektrum av presenter, säger Mads Bukholt.

Annons