Annons

Nu går svenskarna online för att leta Mors dags-presenter

Nu går svenskarna online för att leta Mors dags-presenter

2016-05-13 14:07

Intresset för Mors dag ökar bland de svenska konsumenterna och det är inte längre bara blommor och choklad som gäller.

Fint väder är dåligt väder, i alla fall om man är e-handlare. Maj har så här långt varit en dålig månad rent försäljningsmässigt för många svenska nätbutiker, men med lite tur så ser vädergudarna snart till att rätta till sitt misstag.

Men skulle de inte göra det så dyker det snart upp en högtid som kan ge lite extra klirr i kassan. Den 29:e maj är det nämligen dags för Mors dag, och enligt en undersökning från rabattkodsplattformen CupoNation, ökar intresset för dagen bland de svenska konsumenterna.

– Vi har kunnat se ett ökat intresse för Mors dag inom e-handeln och blomsterförsäljningen fortsätter att öka online. Det är en personlig dag för konsumenter och många söker längs alla olika kategorier för att hitta den perfekta presenten, säger Mads Bukholt, Nordenchef på CupoNation.

"Ett bredare spektrum av presenter"

CupoNations analys är baserad på data från Google AdWords och Google Trends för åren 2014-2016, och i maj 2015 ökade antalet Googlesökningar på ”Mors dag” med 83 procent jämfört med samma månad året innan.

Annons
Annons

Samtidigt skedde det en betydlig ökning i antalet sökningar på ”Mors dag present”, då volymen var 50 procent högre i maj 2015 i jämförelse med maj år 2014. Siffror som enligt CupoNation visar att intresset för Mors dag ökar och att dagen blivit en viktig tradition inom den svenska kulturen.

Baserat på tidigare års sökvolymer räknar CupoNation med att trenden håller i sig i år, och numera är det inte bara blommor och choklad som gäller.

– Likt Alla hjärtans dag tror jag att vi kommer röra oss från endast blommor och choklad till att inkludera ett bredare spektrum av presenter, säger Mads Bukholt.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta