Annons

Nu kan svenska företag streama Spotify lagligt

Nu kan svenska företag streama Spotify lagligt

2014-06-19 08:23

Nu kan även restauranger, butiker, frisörer och andra företag som vill spela musik för sina kunder göra det med ett företagsabonnemang hos Spotify. Tjänsten som lanseras för några veckor sedan kallas Spotify business och ska nu testas och säljas in på den svenska marknaden av företaget Soundtrack Your Brand.

Var och varannan privatperson har idag ett Spotify-konto, men företag som har velat använda sig av Spotify har inte kunnat göra det, åtminstone inte lagligt. Men nu ska det bli ändring. För några veckor sedan släpptes nämligen Spotify for Business och Spotify for Enterprise.

Två produkter som riktar sig till just företag, från den lilla kvarterskrogen till den globala kaffekedjan. Först ut är streamingtjänstens egen hemmaplan, där bolaget Soundtrack Your Brand kommer att bearbeta företagsmarknaden.

– Vi har lanserat tjänsten mot småföretagsmarknaden, nu håller vi på och rullar ut den. Efter sommaren lanserar vi för storföretag. Vi testar i Sverige först. Vi vill inte exportera en massa problem, utan ha en säker tjänst och modell, säger Ola Sars, vd och grundare av Soundtrack Your Brand.

1 miljard dollar per år

Kostnaden är 349 kronor per månad för små företag med en omsättning upp till 10 miljoner kronor och högst fem lokaler, och 799 kronor per månad för större företag. Därtill kommer avgifter till Stim och Sami beroende på lokalens yta.

Globalt uppskattar Ola att företagsmarknaden för den här typen av musiktjänster är värd en miljard dollar varje år, och den växer snabbt. Därför har man redan börjat bearbeta lite större retailkedjor.

– Spotify har ju hittills bara satsat på konsumentmarknaden, vilket varit helt rätt. Nu har de byggt världens bästa plattform för musikdistribution och denna kan vi applicera på företagsmarknaden. Vi bygger på den med två produkter Spotify Business för småbolag och Spotify Enterprise för stora bolag. Det är olika produktkataloger. Det som fungerar i en butik i Sundsvall gör inte det med automatik i Tokyo, säger Ola Sars.

 

Källor: Computer Sweden, Ny Teknik

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Joeabow
2014-06-19 09:38

Hur skall man övertala de (1000-tals) butiker, restauranger osv. som redan använder Spotify idag och betalar konsumentmarknadspriset, 99 kr...

lukasbrisman
2014-06-19 13:36

Troligtvis genom att förklara att man inte får göra det :)

Kocken
2014-06-21 12:51

Gissar att Stim kostar mer än abbonemanget för de flesta företag som tar detta.

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta