Nu lanseras världens första globala trygghetsmärke

Ett tiotal länder med från start.

Den nederländska organisationen Ecommerce Foundation har tagit på sig att lansera ett globalt trygghetsmärke inom e-handel. Ett märke och certifiering likt de två svenska, Trygg E-handel och Certifierad E-handel, men för hela världen. Enligt Ecommerce Foundation finns det runt 300 trygghetsmärken världen över men de flesta ska vara på nationell nivå.

I Europa finns det dock två internationella varianter. European Trust Mark, som drivs av organisationen EMOTA, samt Ecommerce Europe Trustmark, som drivs av Ecommerce Europe.

Annons
Annons

Nu vill alltså Ecommerce Foundation skapa ett globalt trygghetsmärke och det har fått namnet Safe.Shop, som man finner på domänen med samma namn. Från start har man lyckats få med sig 13 länder; Brasilien, Kina, Kroatien, Hong Kong, Tyskland, Island, Japan, Malaysia, Ryssland, Rumänien, Senegal, Schweiz och Nederländerna.

Arbetar med lokala partners

Det är dock inte renodlade branschorganisationer som har fått ansvaret för märkningen i varje land, utan det är en salig blandning av företag. På Island är det exempelvis det nationella postföretaget Posturinn som är “Certification Partner” till den nya märkningen.

I andra länder är det analysföretag inom retail eller nätverk mot förfalskade varor och vissa är helt enkelt nationella trygghetsmärken som har fått ansvaret över Safe.Shop-märkningen.

- Vi har inte för avsikt att bygga ett trygghetsmärke från grunden. Det finns många nationella organisationer som utfärdar ett trovärdigt certifikat. De har kunskap om den lokala marknaden och kan certifiera lokala webbbutiker och återförsäljare långt bättre än en central organisation. Genom att arbeta med lokala partners kan vi också använda lokala varumärkens kraft för att tillsammans bygga ett globalt trygghetsmärke, säger Jorij Abraham, vd för Ecommerce Foundation.

Kraven på de lokala organisationerna, som ska sköta Safe.Shop-certifieringen, verkar primärt handla om att de ska ha en djup förståelse för konsumentlagarna i landet. Och förstås att man följer Safe.Shops riktlinjer och regler för märkningen.

Nästa år räknar Safe.Shop med att antalet länder som är med i märkningen ska ha fördubblats.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!