Annons

Nu lanseras världens första globala trygghetsmärke Ecommerce Foundation Jorij Abraham, VD

Nu lanseras världens första globala trygghetsmärke

2017-10-17 14:19

Ett tiotal länder med från start.

Den nederländska organisationen Ecommerce Foundation har tagit på sig att lansera ett globalt trygghetsmärke inom e-handel. Ett märke och certifiering likt de två svenska, Trygg E-handel och Certifierad E-handel, men för hela världen. Enligt Ecommerce Foundation finns det runt 300 trygghetsmärken världen över men de flesta ska vara på nationell nivå.

I Europa finns det dock två internationella varianter. European Trust Mark, som drivs av organisationen EMOTA, samt Ecommerce Europe Trustmark, som drivs av Ecommerce Europe.

Nu vill alltså Ecommerce Foundation skapa ett globalt trygghetsmärke och det har fått namnet Safe.Shop, som man finner på domänen med samma namn. Från start har man lyckats få med sig 13 länder; Brasilien, Kina, Kroatien, Hong Kong, Tyskland, Island, Japan, Malaysia, Ryssland, Rumänien, Senegal, Schweiz och Nederländerna.

Arbetar med lokala partners

Det är dock inte renodlade branschorganisationer som har fått ansvaret för märkningen i varje land, utan det är en salig blandning av företag. På Island är det exempelvis det nationella postföretaget Posturinn som är “Certification Partner” till den nya märkningen.

Annons
Annons

I andra länder är det analysföretag inom retail eller nätverk mot förfalskade varor och vissa är helt enkelt nationella trygghetsmärken som har fått ansvaret över Safe.Shop-märkningen.

- Vi har inte för avsikt att bygga ett trygghetsmärke från grunden. Det finns många nationella organisationer som utfärdar ett trovärdigt certifikat. De har kunskap om den lokala marknaden och kan certifiera lokala webbbutiker och återförsäljare långt bättre än en central organisation. Genom att arbeta med lokala partners kan vi också använda lokala varumärkens kraft för att tillsammans bygga ett globalt trygghetsmärke, säger Jorij Abraham, vd för Ecommerce Foundation.

Kraven på de lokala organisationerna, som ska sköta Safe.Shop-certifieringen, verkar primärt handla om att de ska ha en djup förståelse för konsumentlagarna i landet. Och förstås att man följer Safe.Shops riktlinjer och regler för märkningen.

Nästa år räknar Safe.Shop med att antalet länder som är med i märkningen ska ha fördubblats.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta