Annons

Nu lanseras världens första globala trygghetsmärke Ecommerce Foundation Jorij Abraham, VD

Nu lanseras världens första globala trygghetsmärke

2017-10-17 14:19

Ett tiotal länder med från start.

Den nederländska organisationen Ecommerce Foundation har tagit på sig att lansera ett globalt trygghetsmärke inom e-handel. Ett märke och certifiering likt de två svenska, Trygg E-handel och Certifierad E-handel, men för hela världen. Enligt Ecommerce Foundation finns det runt 300 trygghetsmärken världen över men de flesta ska vara på nationell nivå.

I Europa finns det dock två internationella varianter. European Trust Mark, som drivs av organisationen EMOTA, samt Ecommerce Europe Trustmark, som drivs av Ecommerce Europe.

Nu vill alltså Ecommerce Foundation skapa ett globalt trygghetsmärke och det har fått namnet Safe.Shop, som man finner på domänen med samma namn. Från start har man lyckats få med sig 13 länder; Brasilien, Kina, Kroatien, Hong Kong, Tyskland, Island, Japan, Malaysia, Ryssland, Rumänien, Senegal, Schweiz och Nederländerna.

Arbetar med lokala partners

Det är dock inte renodlade branschorganisationer som har fått ansvaret för märkningen i varje land, utan det är en salig blandning av företag. På Island är det exempelvis det nationella postföretaget Posturinn som är “Certification Partner” till den nya märkningen.

Annons
Annons

I andra länder är det analysföretag inom retail eller nätverk mot förfalskade varor och vissa är helt enkelt nationella trygghetsmärken som har fått ansvaret över Safe.Shop-märkningen.

- Vi har inte för avsikt att bygga ett trygghetsmärke från grunden. Det finns många nationella organisationer som utfärdar ett trovärdigt certifikat. De har kunskap om den lokala marknaden och kan certifiera lokala webbbutiker och återförsäljare långt bättre än en central organisation. Genom att arbeta med lokala partners kan vi också använda lokala varumärkens kraft för att tillsammans bygga ett globalt trygghetsmärke, säger Jorij Abraham, vd för Ecommerce Foundation.

Kraven på de lokala organisationerna, som ska sköta Safe.Shop-certifieringen, verkar primärt handla om att de ska ha en djup förståelse för konsumentlagarna i landet. Och förstås att man följer Safe.Shops riktlinjer och regler för märkningen.

Nästa år räknar Safe.Shop med att antalet länder som är med i märkningen ska ha fördubblats.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta