Nu ska E-handeln ta klivet ut i tryckt media

Nyligen berättade leverantören E-butik om sin satsning på t-handel. Nu tar plattformsleverantören Panagora upp begreppet p-handel. Genom att integrera Payairs mobila handelslösning med Panagoras e-handelsplattform vill man ta e-handeln till tryckt media.

Payairs mobila handelslösning används av både e-handlare och i den fysiska handeln. Via samarbetet med Panagora öppnar Payair även upp för mobil handel via print, det vill säga tryckt media.

– En betydande del av e-handeln sker redan idag via mobiltelefoner eller surfplattor. På det här sättet underlättar vi den mobila handeln och gör den än mer fysisk. Vi tar e-handeln ut till print och skapar ett nytt begrepp, låt oss kalla det p-handel eller p-commerce nu när intäkterna via tablets klassificeras som T-commerce, säger Moon-Suck Song, VD och grundare på Panagora.

Annons

Payair har använt sig av QR-koder redan tidigare via sin mobilapplikation. Bland annat använder sig Siba av tjänsten på sin hemsida, och även Webhallen har gjort det tidigare. För Payair innebär det här att företagets lösning för mobil handel öppnar för helt nya handelsströmmar.

– Jag är övertygad om alltmer av handeln kommer att gå över till mobila enheter och det kommer att gå fort. Det här är ett nytt sätt att korta avståndet till köpknappen som kommer att skynda på utvecklingen ytterligare. Det sätter dessutom fart på nedladdningen av Payairs app, säger Payairs marknadschef Helena Törnell.

Skin City först ut i print

Först ut med den nya typen av p-handel är Skincity som nyligen utsågs till årets e-handel vid kosmetikbranschens gala, Kosmetik Guld. Det innebär att Skincitys kunder nu kan handla tjänster och produkter direkt i tryckta annonser via Payairs mobila handelslösning.

I veckan kommer Skincity ha en tryckt bilaga i Aftonbladets månadsmagasin, Hannah & Amanda. I bilagan kommer det finns en mängd erbjudanden, och vid varje annons finns en QR-kod.

För att handla måste man först ladda ner Payair-appen, koppla ett kontokort till appen, sen är det bara att skanna in koden och handla den aktuella produkten.

– Våra kunder behöver alltså inte ens gå in på vår sajt för att genomföra en transaktion. Vi för på det här sättet ut e-handeln i en fysisk miljö och förenklar köpprocessen för konsumenterna, säger Mikael Kjellman, grundare till Skincity.

Källa: Press

Annons
Annons