Annons

Nu ska Facebook visa att deras annonser fungerar

Nu ska Facebook visa att deras annonser fungerar

2012-11-23 15:51

Facebook är i slutfasen av att ta fram ett nytt verktyg som ska hjälpa annonsörer avgöra hur pass effektiva deras kampanjer är. Verktyget ska också ge annonsörer och återförsäljare information så att de i framtiden ska kunna skapa bättre riktade kampanjer.

I hopp om att generera mer intäkter från reklam håller Facebook nu på att ta fram ett verktyg sa att återförsäljare och annonsörer på det sociala nätverket kan se hur pass bra deras annonser fungerar.

Det nya "spårverktyget" är tänkt att användas till annonser som är till för att driva upp försäljning snarare än varumärkesbyggande. Verktyget är tänkt att rullas ut i slutet av månaden och testas just nu av flash-sale sidan Fab.com.

Verktyget gör det möjligt för annonsörer som tar fram en annons att skapa en kod som sen kan klistras in på önskad plats på hemsidan. Väl på plats mäter sen koden antalet konverteringar från annonsen.

Annonsörer ska också kunna se när en kund såg annonsen på Facebook, och när de genomförde köpet. Något som ska hjälpa till att bedöma effektiviteten så att man på ett bättre sätt kan rikta framtida annonser, till exempel plats och tid.

Ett av många nya verktyg

Informationen som annonsören får från det nya verktyget gör det också möjligt att i framtiden kunna rikta sina annonser bättre om man använder sig av Facebooks automatiserade annonsplaceringsverktyg.

Med hjälp av annonsplaceringsverktyget kan en annonsör prioritera sina marknadsföringsmål, som att till exempel skaffa ”Likes” till sin Facebooksida. Det verktyget i sin tur levererar annonser för att uppnå det målet och ska enligt Facebook själva vara ett av de mest kostnadseffektiva sätten att annonsera.

Det nya verktyget är bara ett av många som det sociala nätverket tagit fram den senaste tiden för att locka bland annat e-handlare. Man har till exempel tagit fram Facebook Offers, Facebook Gifts men även olika mätverktyg.

För inte så länge sedan började man också testa Facebook Collections som erbjuder ett nytt sätt för detaljhandeln att presentera sina produkter för nätverkets användare.

 

Källor: Internet Retailer, E-Commerce News

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Annons
Annons
Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta