Annons

Nu ska Kinas nummer två ta sig an Alibaba

Nu ska Kinas nummer två ta sig an Alibaba

2013-08-07 08:35

Jingdong är Kinas näst största e-handelsföretag men nu ska man på allvar ta upp kampen med landets nummer ett, Alibaba. För att knipa en större andel av Kinas e-handel gör man nu en stor satsning på sin marknadsplats JD.com.

Till skillnad från i västvärlden sker majoriteten av näthandeln i Kina på marknadsplatser som Taobao och Tmall. Två shoppingportaler som ägs av landets största e-handlare Alibaba där olika återförsäljare konkurrerar med varandra.

I dag står Alibaba för 90 procent av all försäljning på online-marknadsplatser i Kina. Deras största konkurrent, Jingdong har dock bestämt sig för att knipa en allt större andel av den handeln med sin egen marknadsplats, JD.com.

Jingdong började på allvar med näthandel 2004 och har på senare år gått från att vara en renodlad återförsäljare av hemelektronik, till att även bli en marknadsplats för olika återförsäljare. I dag ska man ha över 10 000 handlare som säljer på sajten inom flera olika produktkategorier.

50 procent till 2016

I genomsnitt behandlar Jingdong en halv miljon orders dagligen och sajten har mer än 100 miljoner sidvisningar per dag. Under förra året nästan fördubblade Jingdong sin försäljning på nätet till 9,63 miljarder dollar och man säger att sajtens marknadsplats är nyckeln till framgång.

Enligt Jingdongs grundare och vd, Qiangdong Liu, står JD.coms marknadsplats i dag för 20 procent av sajtens försäljning. Till 2016 vill han höja den siffran till 50 procent. Och även om han inte nämner Alibaba vid namn så är han inte helt nöjd med deras ställning på marknaden.
– Det är inte ett gott tecken när en plattform har en marknadsandel som är högre än 50 procent. Jingdong ser marknadsplatser som en viktig verksamhet för framtiden och vi hoppas att vi kan ge fler alternativ till handlare och konsumenter, säger Qiangdong Liu.




Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta