Annons

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas VTI/Hejdlösa Bilder

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas

2016-03-24 09:10

Mathandeln på nätet ökar explosionsartat, men vilken effekt har den på miljön? Det ska Statens väg- och transportforskningsinstitut ta reda på.

Tidigare undersökningar pekar på att godstrafiken i stadskärnor och bostadsområden ökar i takt med att e-handeln växer. Nu ska Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, titta lite närmare på hur onlinehandeln med mat påverkar miljön.

VTI har tillsammans med Lunds tekniska högskola fått 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för ett forskningsprojektet som ska pågå i två år. Bland annat ska man titta på hur människors resvanor förändras när maten levereras hem, och hur e-handeln påverkar livsmedelskedjornas distributionslösningar.

Annons
Annons
– Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället vilket gör att energieffekten uteblir. När det gäller e-handel med mat vet vi inte vad effekten blir och det är det vi ska titta på nu, säger Malin Henriksson, forskare på VTI.

Står för 13 procent av utsläppen

Trafikverket uppskattar att inköpsresorna i Sverige står för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen. Som vi vet sedan tidigare har e-handel av livsmedel ökat explosionsartat de senaste åren och teoretiskt sett skulle nätmathandeln kunna minska våra vardagliga personresor med bil.

– Det blir intressant eftersom vi kombinerar person- och godstransporter. Det är brist på studier som analyserar sambandet mellan inköpsresor och nya leveranssätt, säger Jenny Karlsson, forskare på VTI.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Men tvåan är kanske något mer oväntad.

Annons
Annons
Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Förbered dig på betydligt mer jobb.

H&M-rival raketar - väljer bort butiker för <nobr>e-handel</nobr>

H&M-rival raketar - väljer bort butiker för e-handel

Har ökat försäljningen med 10 procent hittills i år.

BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

I dag: BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

Från 0 till 100 000 på fyra år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rättegången mot Kissies smygreklam inledd

Rättegången mot Kissies smygreklam inledd

"Ibland måste vi möta orättvisor".

E-handelsrekord: Julklappar på nätet för 3,5 miljarder hittills

Hälften av årets julklappar har inhandlats på nätet.

Elgiganten spränger 5 miljarder: "E-handeln stora vinnaren"

Når över 5 miljoner kundbesök i e-handeln under 2017.

Annons
Annons
Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Specialiserat rekryteringsteam på plats.

#Utanadress samlar <nobr>e-handlare</nobr> - adresslösa ska också få paket

#Utanadress samlar e-handlare - adresslösa ska också få paket

I år kommer tomten redan den 19 december.

Swish vinner mark: 1,5 miljoner betalningar på en dag

Nytt Swishrekord under årets Black Friday.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.