Annons

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas VTI/Hejdlösa Bilder

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas

2016-03-24 09:10

Mathandeln på nätet ökar explosionsartat, men vilken effekt har den på miljön? Det ska Statens väg- och transportforskningsinstitut ta reda på.

Tidigare undersökningar pekar på att godstrafiken i stadskärnor och bostadsområden ökar i takt med att e-handeln växer. Nu ska Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, titta lite närmare på hur onlinehandeln med mat påverkar miljön.

VTI har tillsammans med Lunds tekniska högskola fått 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för ett forskningsprojektet som ska pågå i två år. Bland annat ska man titta på hur människors resvanor förändras när maten levereras hem, och hur e-handeln påverkar livsmedelskedjornas distributionslösningar.

Annons
Annons
– Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället vilket gör att energieffekten uteblir. När det gäller e-handel med mat vet vi inte vad effekten blir och det är det vi ska titta på nu, säger Malin Henriksson, forskare på VTI.

Står för 13 procent av utsläppen

Trafikverket uppskattar att inköpsresorna i Sverige står för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen. Som vi vet sedan tidigare har e-handel av livsmedel ökat explosionsartat de senaste åren och teoretiskt sett skulle nätmathandeln kunna minska våra vardagliga personresor med bil.

– Det blir intressant eftersom vi kombinerar person- och godstransporter. Det är brist på studier som analyserar sambandet mellan inköpsresor och nya leveranssätt, säger Jenny Karlsson, forskare på VTI.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Skincity kompletterar sitt populära hudtest med så kallade pop up-tester som är anpassade efter olika säsonger.

Annons
Annons
Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

E-handlaren gick från en omsättning på 2,5 miljoner till 26,2 miljoner kronor på ett år men blöder fortfarande pengar.

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

Brevleverantören MailChimp öppnade en egen e-handel. 

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Köp- och säljsajten rullar ut en meddelandetjänst för alla på plattformen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Brexit kan försvåra Amazons expansion i Storbritannien

Dyrare arbetskraft och sämre villkor för gränsöverskridande e-handel är några av de saker som kan sakta ner Amazons expansionsplaner i Storbritannien.

1
Kull och Reuterswärd i Svensk Digital Handels styrelse

Kull och Reuterswärd i Svensk Digital Handels styrelse

Tomas Kull, VD och grundare för Mathem, och Therese Reuterswärd, E-Business Manager på Nestlé/Nespresso, kliver in i Svensk Digital Handels styrelse.

Holländsk one-stop-shop fyller jämnt och satsar på marketplace

Den internationella e-handlaren vidaXL fyller tio och nu ska man använda sin erfarenhet för att handplocka säljare till sin nya marknadsplats.

Annons
Annons

E-handel med mat ska hålla magsjukan borta i sommar

Att få matkassar hemlevererade istället för att handla själv är ett bra sätt att undvika oönskade bakterier, enligt City Gross.

Ogvall:

Ogvall: "Skräckscenariot är att det blir som med Norge"

Brexit kan leda till en svårare situation för svenska e-handlare som vill sälja varor i Storbritannien, befarar Svensk Digital Handels VD.

1
Klarna fyller på fickorna - lånar 300 miljoner kronor

Klarna fyller på fickorna - lånar 300 miljoner kronor

Betalbolaget tar in 300 miljoner kronor i form av företagsobligationer för att slippa späda ut ägandet.

Jollyroom mot miljarden med uppgraderad nätbutik

Nya kategorier och bättre användarvänlighet ska få Jollyroom att nå målet på en miljard i omsättning 2017.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem