Annons

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas VTI/Hejdlösa Bilder

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas

2016-03-24 09:10

Mathandeln på nätet ökar explosionsartat, men vilken effekt har den på miljön? Det ska Statens väg- och transportforskningsinstitut ta reda på.

Tidigare undersökningar pekar på att godstrafiken i stadskärnor och bostadsområden ökar i takt med att e-handeln växer. Nu ska Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, titta lite närmare på hur onlinehandeln med mat påverkar miljön.

VTI har tillsammans med Lunds tekniska högskola fått 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för ett forskningsprojektet som ska pågå i två år. Bland annat ska man titta på hur människors resvanor förändras när maten levereras hem, och hur e-handeln påverkar livsmedelskedjornas distributionslösningar.

Annons
Annons
– Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället vilket gör att energieffekten uteblir. När det gäller e-handel med mat vet vi inte vad effekten blir och det är det vi ska titta på nu, säger Malin Henriksson, forskare på VTI.

Står för 13 procent av utsläppen

Trafikverket uppskattar att inköpsresorna i Sverige står för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen. Som vi vet sedan tidigare har e-handel av livsmedel ökat explosionsartat de senaste åren och teoretiskt sett skulle nätmathandeln kunna minska våra vardagliga personresor med bil.

– Det blir intressant eftersom vi kombinerar person- och godstransporter. Det är brist på studier som analyserar sambandet mellan inköpsresor och nya leveranssätt, säger Jenny Karlsson, forskare på VTI.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Smartphoto:

Smartphoto: "En av de största satsningarna vi genomfört"

Nya maskiner och rensponsiva flöden ska ta Smartphoto till nästa nivå.

Annons
Annons
ICA:s plan för att vinna kampen om <nobr>e-handeln</nobr>

Helgläsning: ICA:s plan för att vinna kampen om e-handeln

Magnus Rosén, affärschef för ICA Sveriges e-handel, berättar om ICA:s planer på att ta en allt större del av e-handelsmarknaden.

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

1

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

Annons
Annons
E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

1
Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem