Annons

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas VTI/Hejdlösa Bilder

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas

2016-03-24 09:10

Mathandeln på nätet ökar explosionsartat, men vilken effekt har den på miljön? Det ska Statens väg- och transportforskningsinstitut ta reda på.

Tidigare undersökningar pekar på att godstrafiken i stadskärnor och bostadsområden ökar i takt med att e-handeln växer. Nu ska Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, titta lite närmare på hur onlinehandeln med mat påverkar miljön.

VTI har tillsammans med Lunds tekniska högskola fått 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för ett forskningsprojektet som ska pågå i två år. Bland annat ska man titta på hur människors resvanor förändras när maten levereras hem, och hur e-handeln påverkar livsmedelskedjornas distributionslösningar.

Annons
Annons
– Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället vilket gör att energieffekten uteblir. När det gäller e-handel med mat vet vi inte vad effekten blir och det är det vi ska titta på nu, säger Malin Henriksson, forskare på VTI.

Står för 13 procent av utsläppen

Trafikverket uppskattar att inköpsresorna i Sverige står för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen. Som vi vet sedan tidigare har e-handel av livsmedel ökat explosionsartat de senaste åren och teoretiskt sett skulle nätmathandeln kunna minska våra vardagliga personresor med bil.

– Det blir intressant eftersom vi kombinerar person- och godstransporter. Det är brist på studier som analyserar sambandet mellan inköpsresor och nya leveranssätt, säger Jenny Karlsson, forskare på VTI.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handelsajten som totalt dominerar fransk näthandel

E-handelsajten som totalt dominerar fransk näthandel

E-handeln i Frankrike ökade med 16 procent förra året.

Annons
Annons

Amazon breder ut sig, både hemma i USA och i Europa

E-handelsjätten har nya lageranläggningar på gång och den här gången även i Storbritannien.

E-handelsprofilen Sixten Engström till Emeet Göteborg

E-handelsprofilen Sixten Engström till Emeet Göteborg

Grundaren av Mycuff.se, Skyltcentralen.se och e-handelsskolan Garderobsehandel är en av deltagarna vid nästa Emeet.

Kort det populäraste betalsättet bland svenska e-handelskunder

En ny undersökning pekar ut kort som det betalsätt flest svenskar föredrar att använda på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kravet från e-handlarna: Sänk ob-tilläggen i kollektivavtalet

Kravet från e-handlarna: Sänk ob-tilläggen i kollektivavtalet

Efter vårens diskussioner om flexiblare arbetstider vill företrädare inom e-handelsbranschen nu se lägre ob-tillägg.

Footway ökar både sin försäljning och vinst

Footway ökar både sin försäljning och vinst

E-handelsbolaget omsatte 148 miljoner kronor under årets första sex månader med ett rörelseresultat på 2,4 miljoner.

Amazons hushållsknappar kommer till Storbritannien

Nu kan även britterna beställa toalettpapper och hundmat med ett enda knapptryck.

Annons
Annons
Möt Talisa Tibblin - Den nya stjärnan på Ehandel.se

Möt Talisa Tibblin - Den nya stjärnan på Ehandel.se

Talisa Tibblin går från Zmarta Group till sälj och event på Ehandel.se.

NA-KD värderas till 150 miljoner efter nyemission

NA-KD värderas till 150 miljoner efter nyemission

Värdet på Jarno Vanhatapios e-handel NA-KD uppskattas nu till nära fyra gånger så mycket som i maj.

Kompletts mathandel siktar mot 300 miljoner i år

Kompletts mathandel siktar mot 300 miljoner i år

Marked.no har efter ett halvår etablerat sig som en "solid aktör" på den norska nätmatmarknaden.

Daniel Wellingtons första pop-up i Europa till Arlanda

Daniel Wellingtons första pop-up i Europa till Arlanda

Klockhandlaren Daniel Wellington öppnar en tillfällig butik på Arlanda Airport.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem