Annons

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas VTI/Hejdlösa Bilder

Nu ska e-handelns effekt på miljön utredas

2016-03-24 09:10

Mathandeln på nätet ökar explosionsartat, men vilken effekt har den på miljön? Det ska Statens väg- och transportforskningsinstitut ta reda på.

Tidigare undersökningar pekar på att godstrafiken i stadskärnor och bostadsområden ökar i takt med att e-handeln växer. Nu ska Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, titta lite närmare på hur onlinehandeln med mat påverkar miljön.

VTI har tillsammans med Lunds tekniska högskola fått 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för ett forskningsprojektet som ska pågå i två år. Bland annat ska man titta på hur människors resvanor förändras när maten levereras hem, och hur e-handeln påverkar livsmedelskedjornas distributionslösningar.

Annons
Annons
– Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället vilket gör att energieffekten uteblir. När det gäller e-handel med mat vet vi inte vad effekten blir och det är det vi ska titta på nu, säger Malin Henriksson, forskare på VTI.

Står för 13 procent av utsläppen

Trafikverket uppskattar att inköpsresorna i Sverige står för 13 procent av de totala koldioxidutsläppen. Som vi vet sedan tidigare har e-handel av livsmedel ökat explosionsartat de senaste åren och teoretiskt sett skulle nätmathandeln kunna minska våra vardagliga personresor med bil.

– Det blir intressant eftersom vi kombinerar person- och godstransporter. Det är brist på studier som analyserar sambandet mellan inköpsresor och nya leveranssätt, säger Jenny Karlsson, forskare på VTI.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Paris Hilton i samarbete med stor <nobr>e-handlare</nobr>

Paris Hilton i samarbete med stor e-handlare

Kollektion på 70 plagg.

Annons
Annons
Laszlo om avgången:

Laszlo om avgången: "Har inte den motivation som krävs"

"Tydligt att en ny omladdning behövs".

Manchesterrevolutionen uteblev - The Cords i konkurs

Manchesterrevolutionen uteblev - The Cords i konkurs

Krisryktena tycks ha stämt.

Svenska Toys R Us:

Svenska Toys R Us: "Från dåliga till riktigt bra online"

Ingen konkurs för svenska Toys R Us.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

EU är positiva till Googles

EU är positiva till Googles "förbättrade" e-handelstjänst

AdWords-experten: "Det går att fortsätta maxa sin försäljning".

Euroflorists vd lämnar sin post

Euroflorists vd lämnar sin post

Efterträdaren har redan tagit över.

JS Energi höjer tempot - lanserar ny e-handel för begagnat

JS Energi höjer tempot - lanserar ny e-handel för begagnat

Satsar på återvinning.

Annons
Annons
Apotea börjar med båtleveranser

Apotea börjar med båtleveranser

Får draghjälp av nystartat bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta