Nu ska kunder slippa sitta och vänta på paketen

Marknaden för leveranser till hem och företag har vuxit starkt de senaste åren, mycket tack vare e-handelns starka tillväxt. Nu lanseras PinDeliver, ett webbaserat planerings- och kommunikationssystem som ska förenkla leveranserna till mottagarna.

Nu ska det bli lättare att optimera körningarna samtidigt som kommunikationen med mottagarna blir bättre. Det nya webbaserade systemet PinDeliver, ska nämligen kunna ta hand om planeringen av vilken rutt som är bäst, och även kommunikationen mellan chauffören och mottagaren, även i realtid.

– Vi såg ett uppenbart glapp mellan mottagarens behov av information och leverantörernas möjlighet att tillhandahålla den. Med pinDeliver registrerar chauffören alla leveranser direkt i mobilen och vi kan förse mottagarna med uppdaterade leveranstider och status via sms eller e-post, säger Finn Hensner, projektledare för pinDeliver.

Annons

Sköter planering av rutt

Att planera en körning till några få kunder är enligt Finn Hensner ganska enkelt, men när det rör sig om hundratals mottagare eller fler, så blir det tidsödande att planera. Framför allt om många fordon används och mottagarna själva vill välja leveranstid.

– PinDeliver tar hand om denna komplicerade planeringsprocess, kärnan i systemet är ruttoptimering och kommunikationsstödet gör att mottagaren får mer exakt information om leveranstiden.

It-företaget Elicit som utvecklat systemet har tidigt i utvecklingsprocessen testat den i skarpt läge för att fånga upp de krav som ställs på leveranser till konsumenter och företag. Bland annat har matkasseföretaget Kocken och jag använt pinDeliver i över ett halvår och är mycket nöjda med tjänsten.

– Våra kunder vill ha rätt information och med pinDeliver kan vi själva välja vilka sms som ska skickas och även vilken återkoppling vi vill ha från körningen. Tjänsten uppskattas mycket av våra kunder, säger Fabian Schocher, kock och grundare på Kocken och jag.

Källa: Press

Annons