Ny E-handelstjänst matchar klädesplagg efter bilder

Rakuten Ichiba Taiwan, ett dotterbolag till den japanska e-handelsjätten Rakuten, har lanserat en ny social e-handelsplattform. Med hjälp av O’Share kan användare ladda upp bilder på klädesplagg och får sedan tips på liknande produkter.

Den nya plattformen O’Share ska hjälpa nätkunder att hitta snygga kläder som de spanat in på nätet. Till exempel kanske någon har sett en klänning som burits av en kändis på röda mattan och nu vill hitta något liknande.

Genom att ladda upp en bild på ett plagg, eller en webbadress där bilden på klädesplagget finns, får användaren sen upp en sida med liknande produkter. Det är sen möjligt att klicka på önskat plagg och få reda på priset, och det går även att klicka sig vidare till Rakutens Taiwanesiska sajt där de kan köpa plagget.

Annons


Nya O´Share föreslår liknande plagg

Den nya plattformen får anses vara väldigt pinspirerad i sin design, något som kanske inte är så konstigt eftersom Rakuten är en stor investerare i modesajten Pinterest. Och O’Share är på många sätt en förlängning på sin föregångare och den här typen av sociala nätverk är något som rakutens grundare, Hiroshi Mikitani snackat sig varm om tidigare.

Global lansering

Plattformen är framtagen med hjälp av ViSenze, en singaporiansk plattform för bildsök, och Clozette, ett socialt nätverk som fokuserar på asiatiskt mode. Än så länge är tjänsten bara ett pilotprojekt men Rakuten verkar ha stora planer för den nya plattformen.

– Rakuten är alltid på jakt efter likasinnade och vi är mycket glada över samarbetet med Clozette. Taiwan spelar en mycket viktig roll i Rakutens globala affärsstrategi eftersom det är ett bra land för oss att testa nya och innovativa tjänster. Vi ser fram emot att utöka det här konceptet till resten av Asien och även utanför, säger Toru Shimada, koncernchef för Rakuten.

Hiroshi Mikitani berättade tidigare i år om Rakutens planer på att ge Amazon en kamp på sin egen hemmaplan. Han sa då att Pinterest kommer att vara en viktig del för att nå framgång USA. Det i kombination med att återskapa den butiks-centrerade modell som varit så framgångsrik för Rakuten hemma i Japan. Det är inte en omöjlig tanke att man även tror och hoppas på att O’Share ska kunna ge en hjälpande hand.

 

Källa: TNW

Annons

Annons