Annons

Ny E-handelstjänst matchar klädesplagg efter bilder

Ny E-handelstjänst matchar klädesplagg efter bilder

2013-07-05 15:27

Rakuten Ichiba Taiwan, ett dotterbolag till den japanska e-handelsjätten Rakuten, har lanserat en ny social e-handelsplattform. Med hjälp av O’Share kan användare ladda upp bilder på klädesplagg och får sedan tips på liknande produkter.

Den nya plattformen O’Share ska hjälpa nätkunder att hitta snygga kläder som de spanat in på nätet. Till exempel kanske någon har sett en klänning som burits av en kändis på röda mattan och nu vill hitta något liknande.

Genom att ladda upp en bild på ett plagg, eller en webbadress där bilden på klädesplagget finns, får användaren sen upp en sida med liknande produkter. Det är sen möjligt att klicka på önskat plagg och få reda på priset, och det går även att klicka sig vidare till Rakutens Taiwanesiska sajt där de kan köpa plagget.


Nya O´Share föreslår liknande plagg

Den nya plattformen får anses vara väldigt pinspirerad i sin design, något som kanske inte är så konstigt eftersom Rakuten är en stor investerare i modesajten Pinterest. Och O’Share är på många sätt en förlängning på sin föregångare och den här typen av sociala nätverk är något som rakutens grundare, Hiroshi Mikitani snackat sig varm om tidigare.

Global lansering

Plattformen är framtagen med hjälp av ViSenze, en singaporiansk plattform för bildsök, och Clozette, ett socialt nätverk som fokuserar på asiatiskt mode. Än så länge är tjänsten bara ett pilotprojekt men Rakuten verkar ha stora planer för den nya plattformen.

– Rakuten är alltid på jakt efter likasinnade och vi är mycket glada över samarbetet med Clozette. Taiwan spelar en mycket viktig roll i Rakutens globala affärsstrategi eftersom det är ett bra land för oss att testa nya och innovativa tjänster. Vi ser fram emot att utöka det här konceptet till resten av Asien och även utanför, säger Toru Shimada, koncernchef för Rakuten.

Hiroshi Mikitani berättade tidigare i år om Rakutens planer på att ge Amazon en kamp på sin egen hemmaplan. Han sa då att Pinterest kommer att vara en viktig del för att nå framgång USA. Det i kombination med att återskapa den butiks-centrerade modell som varit så framgångsrik för Rakuten hemma i Japan. Det är inte en omöjlig tanke att man även tror och hoppas på att O’Share ska kunna ge en hjälpande hand.

 

Källa: TNW

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons
Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta