Ny VD ska dubbla intresset för maskiner på nätet

Schuchardt Maskin vill på sikt öka sin omsättning med 100 procent. Nu anställer företaget en ny VD.

Schuchardt Maskin i Huskvarna säljer genom e-handel och katalog större maskiner och verktyg, framför allt till andra företag i Norden och Baltikum. Företaget fakturerar för drygt 25 miljoner kronor årligen och nu är planen att växa ytterligare.

För att lättare kunna hantera logistiken med Asien på ett effektivare sätt har företaget målsättningen att bli dubbelt så stort som i dag. Ett steg i att nå målet är att anställa civilingenjören Anders Snäckerström, senast från teknikbolaget Kapsch TrafficCom i Jönköping, som ny VD. 

Annons
Annons

- Det skall bli spännande att ta över ledningen för detta fina familjeföretag. Företaget har haft en bra utveckling de senaste åren, och framtiden ser lovande ut. Att få förtroendet att leda bolaget vidare, och ta nästa steg storleksmässigt, ska bli jätteroligt, säger Anders Snäckerström.

"Fler vågar köpa maskiner på webben"

Ehandel.se har nyligen skrivit om att B2B, handel mellan två företag, ännu inte riktigt tagit klivet online. Särskilt företag som vill sälja både till företag och till privatpersoner upplever ibland svårigheter med att tillgodose allas behov.

Kaisa Ekqvist, gruppchef för marknad och försäljning på Schuchardt Maskin, menar att det är avgörande att man kan erbjuda en lika bra köpupplevelse inom B2B som inom B2C, och ett sätt kan vara att visa sina priser utan att först kräva inloggning, något som många e-handlare enligt henne gör.

- Hos oss syns priserna för alla och kunderna vet då på en gång vad som gäller. För oss som säljer vissa mer tekniskt avancerade produkter gäller det även att tillhandahålla så mycket teknisk information som möjligt om produkterna på webben. Vi ser att fler och fler faktiskt vågar köpa större maskiner direkt via webben och det är ju många kunder som ringer eller mailar in sina ordrar men har haft webben till hjälp. Så vi tror på öppenhet och mycket information. Snabba leveranser är åtminstone för vår bransch många gånger avgörande med.

Vad ser ni för utmaningar i er bransch?

- Största utmaningen är att det inte finns någon underliggande tillväxt inom branschen. Marknaden växer inte utan det är snarare så att den krymper och det sker fortfarande en viss förflyttning av industrier bort från Sverige. Inget ges därför gratis utan för att kunna växa måste man helt enkelt ta marknadsandelar.

Anders Snäckerström tillträder sin nya tjänst den 16 november.

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!