App ska göra administrationen enkel för e-handlare i Sverige

Efter att ha tagit in 20 miljoner från investmentbolaget Zenith är serviceappen Shopbox redo att lansera i Sverige. 

Shopbox är en tjänst som samlar kassasystem, ekonomi- och personalhantering, kundklubb och webbshop i en enda app, något som ska göra det möjligt för företagare att sköta hela verksamheten från mobilen. Det ska i sin tur leda till bättre lönsamhet och nöjdare personal.

Appen är utvecklad för att passa särskilt butiker och restauranger och sedan Shopbox grundades i Köpenhamn 2011 har 400 företag valt att ansluta sig till tjänsten.

Annons
Annons

- Om man ska beskriva Shopbox med ett ord så är det enkelhet. Ta en vanlig restaurang som exempel. Före Shopbox behövdes flera olika interna system för att hantera beställningar och kassaförsäljning. Nu kan de använda en enda app för allt detta. Vår lösning förbättrar både personalens välbefinnande och företagets resultat, säger Christian Ziegler, grundare och VD för Shopbox.

"Enormt behov av förenklande lösningar"

Nu har Shopbox tagit in 20 miljoner kronor i kapital från investmentbolaget Zenith, och det nytillkomna kapitalet ska bland annat användas till att expandera utanför Danmark. Som ett första steg gör Shopbox entré på den svenska marknaden i form av ett nyöppnat kontor i Stockholm.

- Som ett nystartat investmentbolag är detta en perfekt första investering. Digitaliseringen av servicebranschen har gått mycket långsamt och det finns ett enormt behov av förenklade lösningar. Vi ser att Shopbox kommer vara drivande i en revolution av hela branschen. Denna resa vill Zenith självklart vara en del av, säger Tommy Jacobson, styrelseordförande för Zenith.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!