Ny betalapp ska få kunderna att gå omni

Resurs Bank lanserar sin nya betalapp på bred front - men den fungerar inte för iPhone.

Den första digitala betaltjänsten som fungerar i alla kanaler - e-handel, appar och fysiska butiker. Så beskriver Resurs Bank sin app Loyo Pay som efter tester nu har rullats ut på bred front. Appen ska vara unik i sitt slag eftersom den alltså går att använda för betalningar både online och offline.

Med den nya omniappen hoppas Resurs Bank bland annat kunna attrahera det ökande antalet personer som genomför köp i sin mobiltelefon.

Annons

- Det har länge talats om att mobilen är framtidens plånbok och nu gör vi det verkligt för våra kunder. Loyo Pay gör det enkelt och smidigt att handla i alla kanaler samtidigt som avancerade säkerhetsmetoder erbjuder trygga och säkra köp. En riktig omni-plånbok, säger Kenneth Nilsson, VD på Resurs Bank, i ett pressmeddelande.

Måste ha Android och kort från Resurs Bank

Loyo Pay uppges fungera i alla butiker som har terminaler som är anslutna till NFC (Near-Field Communication) och i alla nätbutiker där e-handlaren erbjuder Masterpass som betalningsalternativ. Men den som vill betala med den nya appen måste också ha ett Mastercard-kort utgivet av Resurs Bank, samt en Androidtelefon för att kunna ladda ner appen från Google Play. I dagsläget finns inte Loyo Pay inte tillgänglig för iPhone.

Loyo Pay släpptes i en betaversion i november förra året och ska sedan dess ha testats av ett hundratal personer. Enligt Resurs Bank tycker 73 procent av dem att det är “enkelt” eller “mycket enkelt” att använda appen.

Annons