Ny betaltjänst erbjuder smarta analysfunktioner

Strax efter att amerikanska Stripe smygit in i Sverige så öppnar en ny tjänst vid namn Mondido dörrarna. En svensk betaltjänst som även den skall göra det superenkelt att koppla på kortbetalning.

Allt fler tjänster som skall göra integreringen av betalningar på en sajt så enkelt som möjligt dyker nu upp. Strax efter att Stripe inlett en privat beta i Sverige så får vi en svensk aktör, och startup, vid namn Mondido som gör något liknande.

Mondido skall även de erbjuda en utvecklarfokuserad tjänst som skall vara mycket enkel att implementera i olika gränssnitt.

Annons

– Vi älskar snygg kod och vårt mål är att implementationen ska vara så enkel som möjligt. Genom våra API:er och SDK:er kommer du blixtsnabbt upp på webben och mobila plattformar, skriver Mondido på sin sida.

Företaget började ta in kunder i våras och lanserades brett i förra veckan. Mondido är inte heller rädda för att jämföras med Stripe.

– Vi jämför oss gärna med Stripe eftersom vi tycker att de är grymma på det de gör "payments for developers". Vi tycker att alla tjänster idag behöver vara enkla att integrera och ha transparent prissättning. Det som vi har gjort är dock att vi har tagit detta ett steg längre för betalningar. Vi vill göra det kul för en e-handlare att ta betalt och ge verktyg för att hålla koll på och analysera försäljningen - istället för det vanliga att erbjuda en lista med transaktioner, säger Annika Manns, medgrundare och COO på Mondido.

Analysera flöden i realtid

Det unika med Mondido sägs alltså vara deras funktioner för snabb analys av de egna betalflödena. Du kan till exempel snabbt se vilken av flera olika tjänster eller varor som säljer bäst.

– Det fungerar så att du kan analysera valfri data, så att om du säljer exempelvis bas-, mellan- och premium-medlemskap för en tjänst, kan du i vårt system se vilket som säljer bäst i realtid. Du kan även hålla koll på dina kunder, exempelvis ålder och kön, och på det sättet justera din marknadsföring. Detta är ju saker som man tidigare har behövt lägga massor med tid på att bygga själv eller så har man använt sig av externa system för Business Intelligence, säger Annika Manns.

Analysdelen ska alltså vara Mondidos starka sida. Annika säger att de jobbat mycket med e-handel och på kundsidan av betalningen och byggt en tjänst som de själva vill använda. Ni kan läsa mer om tjänsten på deras hemsida.

Annons
Annons