Ny design ska göra det enklare att använda Google Shopping

Sökjätten ger sin shoppingtjänst en mobil makeover med ett större fokus på lokal handel.

Google Shopping, sökjättens shoppingportal och annonsformat som gör det möjligt för konsumenter att söka efter produkter på e-handelssajter och jämföra priser, har fått sig ett mobilt ansiktslyft.

Den nya designen lanserades under gårdagen och enligt Google själva erbjuder den en mängd nya funktioner som ska göra det lättare för konsumenter att hitta produkter som de är intresserade av när de söker med hjälp av sin smartphone.

Annons

Att Google rullar ut en ny design beror till stor del på att sökjätten under hösten märkt av en stor förändring när det gäller shoppingrelaterade sökningar där majoriteten idag kommer från mobila enheter.

Guide till lokala handlare

Bland annat har man gett Google Shopping ett mer app-liknande utseende och gjort det möjligt att navigera mellan sidor och produkter genom att svepa med fingrarna. Konsumenter har nu också möjligheten att begränsa sina sökningar med hjälp av underkategorier när de anger ett brett sökord.

Samtidigt har det blivit möjligt att filtrera mer specifika sökningar efter bland annat funktioner, varumärke och pris. Något som ska göra det enklare för onlinekunder att snabbt hitta vad de söker.

Google har även lagt till en funktion som gör det möjligt att jämföra produkter, priser, recensioner och e-handlare direkt i Google Shopping, utan att besöka någon av nätbutikerna. När kunden väl har hittat vad de söker har man även gjort det lättare att hitta en återförsäljare offline som har produkten i lager.

En funktion som Google experimenterat med tidigare, och som blir allt mer relevant då många konsumenter använder sin smartphone för att hitta butiker i närheten, som säljer det de är intresserade av.

Annons