Ny digital säljare för små och medelstora E-handlare

Finska Nosto Solutions är en ny aktör som ska hjälpa e-handlare att ge sina kunder en personlig shoppingupplevelse. Deras plattformsoberoende marknadsföringsmotor har redan lockat flera stora aktörer. Nu ska man stärka sin närvaro i Europa efter att man fått in 2,8 miljoner dollar i en investeringsrunda.

Individanpassade e-handelssajter med rekommendationer och kampanjer som anpassas efter varje enskild kunds smak, behov och surfhistorik blir allt mer populärt bland e-handlare. Apptus eSales har vi skrivit om tidigare och även om hur flera stora aktörer valt att implementera deras lösning i sina butiker.

Vad eSales gör är att skapa en unik butik för varje besökare genom ett självlärande system som analyserar kundens klick- och köphistorik, och presenterar de erbjudanden som ger flest köpbeslut.

Annons

Nu har det dykt upp en liknande aktör i Helsingforsbaserade Nosto som tagit fram en plattformsoberoende marknadsföringsmotor som främst riktar sig till små och medelstora e-handlare.

Nosto själva hävdar att deras lösning ska kunna implementeras på mindre än en timme, och utan någon kostnad. Deras affärsmodell bygger nämligen på att ta en andel av försäljningen.

– Det finns andra som bygger olika system och mjukvaror, som Neolanes, IBM, Marketo, Avail. Men de flesta av de lösningarna riktar sig till de stora aktörerna med tunga implementeringar och med en rejäl prislapp. Nosto riktar sig till små och medelstora nätbutiker, den dåligt servade långa svansen av marknaden. Vi har tagit fram en lösning som är enkel att implementera och som inte har någon initial kostnad, säger säger Juha Valvanne, vd och grundare av Nosto Solutions.

Lanseras senare i år

Nostos lösning är ännu inte officiellt lanserad, det ska ske senare i år. För tillfället jobbar man med ett 50-tal speciellt inbjudna kunder. Trots det har man ändå knutit till sig ett antal stora internationella aktörer. Bland annat Angry Birds, Joy, Reima och även svenska Intersport och Outnorth.

Nyligen har man även i en investeringsrunda ledd av, Open Ocean Capital, fått in 2,8 miljoner dollar. Pengarna ska användas för att slutställa plattformen inför lanseringen, samt göra den redo för att implementeras med tio av de största e-handelsplattformarna för små och medelstora e-handlare.

Man planerar också att nyanställa samt att ytterligare stärka sin närvaro i Europa. Man har sedan tidigare kontor i Stockholm och Berlin och planerar nu att öppna ett nytt kontor i London där man redan ska ha ett antal återförsäljare som använder sig av tjänsten.

– Det här är en spännande tid för Nosto och vi ser fram emot att jobba nära våra nya investerare medan vi fortsätter vårt arbete med att ta fram en personlig shoppingupplevelse och att inspirera nätkonsumenter, säger grundaren Juha Valvanne.

Annons

 

Källa: TechCrunch

Annons